سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دوازدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

فرزام صفرزاده ملکی – دانشجوی کارشناسی ارشد؛ دانشکده مهندسی کشتی سازی و صنایع دریایی دانشگ
محمدجواد کتابداری – دانشیار دانشکده مهندسی کشتی سازی و صنایع دریایی

چکیده:

گسترش مسیرها و شاهراههای ارتباطی، همزمان با گسترش استفاده از وسایل نقلیه، همواره از دغدغههای مدیران و برنامه ریزان کشورهاست . این مسئله برای کشورهای دارای قلمرو دریایی، از پیچیدگی بیشتری برخوردار بوده و به تبع آن روشهای مختلفی برای غلبه بر این مشکل ارائه شده است. یکی از این روشها استفاده از تونلهای مستغرق دریایی برای ارتباط دو ناحیه جمعیتی میباشد. در این تحقیق در مورد روشهای عددی و کاربردی مناسب برای آنالیز دینامیکی و تخمین اثرات امواج و جریان برروی تونل مستغرق دریایی براساس شرایط محیطی بحث و بررسی گردید . در نهایت آنالیز دینامیکی این نوع سازه که مشابه یک سازه پوسته ای نازک و طویل می باشد تحت نیروهای محیطی با شبیه سازی نرم افزاری در حوزه فرکانس انجام گرفت. هدف از این آنالیز بهینه سازی سازه بر اساس نیازهای طرح و ضوابط آیین نامهای است. از موارد کاربرد این نوع سازه جدید میتوان به مسیری برای ارتباط جزایر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس به مناطق ساحلی علی الخصوص پل ارتباطی بندرعباس به جزایر قشم و کیش اشاره نمود