سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دوازدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

منصور کیانی مقدم – استادیار دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
امیرسعید نورامین – کارشناس ارشد حمل و نقل دریایی، دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه علوم دری
علیرضا کاظمی اسیابر – دانشجوی کارشناسی ارشد حمل و نقل دریایی، دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه

چکیده:

با توجه به موقعیت ژئوپولتیکی و ژئواکونومیکی، وجود پتانسیل های بالقوه و وجود اکثر شیوه های حمل و نقل، همچنین وجود ناوگان عظیم دریایی و دسترسی به دریاهای آزاد، ترانزیت کالا می تواند در صورت توجه مسئولان به یک درآمد مهم در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شود. درآمد حاصل از این صنعت می تواند به عنوان درآمد دوم کشور پس از درآمد نفتی یا حتی همپای آن در کانون توجه قرار گیرد. این امر نیازمند سرمایه گذاری هدفمند و برنامه ریزی استراتژیک است که در راستای سند چشم انداز بیست ساله و برنامه توسعه چهارم مطرح می شود. تدوین برنامه های توسعه گامی استراتژیک برای پیروزی بر رقبا براساس چشم اندازهای توسعه کشور در عرصه رقابت جهانی است که حسن اجرای آن نیازمند توجه بیشتر مسئولان می باشد. با توجه به تدوین برنامه پنجم توسعه در صنایع دریایی، بررسی میزان موفقیت این صنایع براساس سرفصل های برنامه تدوین شده قبل (برنامه چهارم توسعه) می تواند راهگشای مدیران ارشد صنایع دریایی در حسن اجرای برنامه جدید در راستای سیاست های کلان کشور باشد. با توجه به اتمام زمان اجرای برنامه چهارم توسعه، هدف این مقاله بررسی گام به گام میزان موفقیت صنایع دریایی کشور براساس سر فصل های این برنامه می باشد.