سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی بازاریابی و برندهای حامی محیط زیست

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مسعود اقابیک – شرکت نفیس کاران

چکیده:

جهان پیرامون ما تغییرات فراوانی را تجربه کرده و نوع زندگی بشر نسبت به گذشته دستخوش دگرگونی های فراوانی شده است ، این تغییرات تا حدی زیاد بوده که گاه حوادث و اتفاقاتی انسان را به فکر وا می دارد . تحولاتی که در طبیعت شکل گرفته و موجب بروز حوادث و بلایای سهمگین می گردد ، این سوال را مطرح می نماید ، که آیا نوع برخورد بشر با محیط پیرامون خود صحیح بوده یا خیر ؟ بشر دیروزی که در کوه و صحرا ، با دیگر موجودات زنده پیرامون خود زندگی می کرد و با طبیعت و محیط طبیعی اطراف خود نزدیکی و دوستی فراوان داشت ، امروزه تبدیل به موجودی شهر نشین و اجتماعی شده که خود را آنچنان وابسته به تکنولوژی می بیند که اگر روزی از آنها دور باشد دچار استرس و نگرانی خواهد شد . این تغییرات و دگرگونی ها گرچه در ظاهر و نوع زندگی بشر صورت گرفته اما همچنان نوع انسان موجودی است وابسته به طبیعت که گرایش به فضای طبیعی را در درون خود حفظ کرده است . اگرچه زندگی در دهکده جهانی موجب شده تا انسان امروزی هرچه بیشتر از طبیعت و زیستگاه طبیعی دور باشد اما این حس نیاز به محیط زیست در ناخودآگاه تمام موجودات به خصوص مردمان شهر نشین وجود دارد . زندگی با چنین وضعیتی و با استفاده از تجهییزات و ابزار گوناگون موجب شده تا اغلب مردم به مصرف کنندگانی تبدیل شوند که روزانه دست به انتخاب ده ها محصول آماده می زنند و از میان تمام گزینه هایی که در طول روز می بینند تنها تعدادی از کالاها و محصولات را برای استفاده بر می گزینند و همین موضوع ، یعنی مصرفی شدن و عدم امکان تامین شخصی نیاز های فرد توسط خود وی مانند گذشته ، موجب پدید آمدن حجم انبوهی از صنایع و تولیدات گردیده است