سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی علوم و فناوری نانو

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

شهاب الدین احمدی ندوشن – شرکت علم و صنعت اتیه کویر

چکیده:

به گزارش سرویش پژوهشی ایسنا سیستم ترمز وسایل نقلیه از جمله مهمترین اجزای آنها به شمار می رود چرا که ایمنی وسیله نقلیه و سرنشینان آن به چگونگی عملکرد سیستم ترمز بستگی دارد از میان اجزا مجموعه ترمز عضو اصطکاکی نقش قابل توجهی را در قابلیت ترمزگیری سیستم تحت شرایط دمایی و مکانیکی مختلف عهدهدار می باشد علاوه براین میزان صدازدایی فرمان زدگی و طول عمر لنت نیز به عضو اصطکاکی بستگی دارد. روشها و تکنیکهای بسیارزیادی طی چند سال اخیر توسط محققان و پژوهشگران به عنوان دستاوردهای پژوهشی ارائه شده است که در کاهش میزا و دامنه صدا یا زوزه می توانندموثر واقع شوند با افزودن نانوگرافیت به ماده اصطکاکی پیش بینی میشود علاوه بر کنترل انتشار و تشدد فرکانسهای صدازا قابلیت میرایش ارتعاشات توسط ماده اصطکاکی را افزایش داده و از استحکام مکانیکی و مقاومت سایشی بالایی برخودار می نماید هدف ازاین پژوهش استفاده از ماده نانوگرافیت بهعنوان تعدیل کننده اصطکاک و افزایش قابلیت میرایش ارتعاشات و فرکانسهای صدایی توسط ماده اصطکاکی می باشد.