سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

سعید سعیدا اردکانی – استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه یزد
فروغ بهنیا – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی – گرایش تولید، موسسه آموزش عالی جها
سید مسعود حکاکی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی بین الملل، دانشگاه تربیت مدر
امیر رضا کنجکاو منفرد – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی _ گرایش مالی، دانشگاه یزد.

چکیده:

این مقاله جنبه هایی از اخلاق کارآفرینی که به تغییرات و نوآوری مربوط شده و به ندرت از آنها صحبت می شود را مورد بحث قرار می دهد. ارزشهایی چون اخلاق، وجدان، مسؤولیت پذیری و … در ایجاد نوآوری بسیار موثر بوده و سبب می شوند تا فرایند کارآفرینی تحت تأثیر این عوامل در مدتی کوتاه تر به نتیجه برسد. گفته شده است که کارآفرینان به طور گسترده ای با قانون شکنی در تعامل می باشند. برای یک کارآفرین بودن باید قانون را در جهتی که بتوان از فرصت های موجود سود برد و یا اینکه فرصت های جدیدی را خلق کرد شکست، البته باید توجه داشت که اجرای چنین روشی باعث می شود که کارآفرینان با یک سری از معضلات اخلاقی روبرو شوند. مثال های زیادی از این موضوع به صورت آکادمیک بیان می شود اما چگونه می توان این مسئله (قانون شکنی) را با اخلاق کارآفرینی یکپارچه کرد؟ یک جواب می تواند به این شکل باشد که وقتی کارآفرینان برخلاف قانون و اخلاق معنوی عمل می نمایند، هر آنچه که بعد از این انجام می دهند غلط است و باید محکوم شوند. این مقاله از فضیلت اخلاق کارآفرینی که در آن موارد مشخصی از قانون شکنی نیز وجود دارد و حتی غیر اخلاقی هم به نظر می رسد، دفاع می کند و اظهار می دارد که نه تنها این موارد از لحاظ اخلاقی پذیرفته اند بلکه به اقتصاد کارآفرینان نیز کمک می نماید. در این مقاله پس از مطالعه ی ادبیات تحقیق به معرفی زوایای اخلاق و وجدان کاری و تبیین مفهوم کارآفرینی پرداخته و نقش این ارزشها را در پدیده کارآفرینی و ایجاد نوآوری آشکار می نماید.