سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

فرحناز نکوفر – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
محمد خالدی – اعضای هیت علمی دانشگاه پیام نور
محسن شوکت فدایی – اعضای هیت علمی دانشگاه پیام نور

چکیده:

موضوع بازاریابی و بازاررسانی محصولات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. برنامه ریزان ، سیاستگزاران و اقتصاد دانان کشاورزی به منظور ارتقاء نظام بازاریابی و افزایش سهم تولیدکنندگان از قیمت مصرف کنندگان اقدام به ارزیابی سیستم بازاریابی و محاشبه حاشیه و کارایی بازار در سطوح مختلف می نمایند. مطالعه حاضر در صدد است تا حاشیه بازاریابی و کارایی بازار گوشت مرغ را در سطوح مختلف بازار در شهرستان کرج محاسبه نماید. نتایج مطالعه نشان می دهد که کشتارگاهها بیش از ۵۰ درصد از حاشیه بازاریابی و سود بازاریابی را به خود اختصاص داده اند. این نشانگر قدرت انحصاری کشتارگاهها در صنعت گوشت مرغ است در حالیکه سهم تولید کنندگان از سود بازاریابی کمتر از ۱۰ در صد بوده است. ولی نسبت قیمت دریافتی تولیدکنندگان به قیمت پرداختی مصرف کنندگان ۶۸ در صد بود. این تفاوت نشان دهنده بالا بودن هزینه های تولید می باشد. نتایج همچنین نشان داد که بازار گوشت مرغ در شهرستان کرج از کارایی لازم برخوردای نیست. لذا لازم است سیاستهایی اتخاذ گردد تا علاوه بر توزیع عادلانه حاشیه و سود بازاریابی، کارایی بازر هم افزایش یابد