سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین همایش منطقه ای تجاری سازی پژوهش

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

محمدتقی هنری – مربی عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
محسن افتخاری – کارشناس مدیریت صنعتی

چکیده:

امروزه در عرصه اقتصاد تولید دانش در کنار انتشار موفق آن و کاربرد موثر در عرصه تولید به یک هدف جهانی تبدیل شده است دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نه تنها از طریق پیشبرد دانش و اموزش نیروی کار متخصص بلکه از طریق نزدیک شدن به عرصه های عملیاتی دانش نقش موثرتری در پیشرفت تکنولوژیک کشورها می توانند ایفا نمایند از سوی دیگر با توجه به همکاری و پیوند قومی بین دانشگاه و صنعت در جهان امروزی انتقال تکنولوژی از سازمانهای تحقیقاتی و دانشگاهها به بازارهای جهانی امکان پذیر است. دراین راستا دانشگاهها می توانند جهت درامد زایی ا قدام به تجاری نمودن نتایج تحقیقاتی خود نمایند که محلدرامدی برای دانشگاه باشد از جمله اموری که امروزه به عنوان اولویت نخست در بسیاری از کشورها مطرح است پژوهش و نواوری و راهههای جدیدکارافرینی و اشتغال است که از طریق تسهیل در تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی عملیاتی می گردد مدیران جوامع پیشرفته در حال پیشرفت تلاش دارند تا برنامه هایی جامع و دقیق برای انجام بهینه این امور تنظیم کنند. از این روی دراین مقاله سعی می شود تا ضمن تعریف پژوهش و نواوری فرایند تجاری شدن انواع تحقیق را بررسی و تبیین نموده و رهنمودهایی برای جهت دهی نتایج پژوهش به سمت تجارت ارائه گردد.