سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

علی صنایعی – دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
میرزاحسن حسینی – مدیر گروه MBA دانشگاه پیام نور تهران
مریم صلاحی – دانشجوِی کارشناسِی ارشد مدِیرِیت بازرگانِی دانشگاه پیام نور

چکیده:

کسب و کار الکترونیکی به کار گیری فناوری‌های جدید برای برقراری ارتباطات بین سازندگان، فروشندگان، عرضه کنندگان و به طور کلی بهینه‌سازی کالا و خدمات، کاهش هزینه‌ها و گشودن کانال‌های جدید است در حالی که تجارت الکترونیک یک جزء بنیادی از کسب و کار الکترونیک به حساب می‌آید. کسب و کار الکترونیک باعث می‌شود تا فرایندهای تجارت و روابط داد و ستد جهانی گردد. محیط تجاری شرکت ممکن است شامل یک شبکه جهت دسترسی به سازمان‌های عمومی یا شبکه‌هایی که با حفاظت خاص برای دسته‌ی افراد طراحی شده باشند. کسب و کار الکترونیک تنها قرار دادن یک صفحه شبکه‌ای نیست بلکه محیط مدل‌های تجاری اعم از تجارت، کارمندان، مشتریان، تأسیس کنندگان و شرکاء است. امروزه اهمیت اطلاعات هم بعنوان یک منبع مهم تاکتیکی و استراتژیک در سازمان مطرح می‌باشد و هم بعنوان یک منبع عمده برای ارزش افزوده اجتماعی شناخته شده است. اطلاعات همیشه در محیط کسب و کار بعنوان یک مزیت رقابتی مطرح بوده است. اگر شرکتی اطلاعاتی دقیق از تست‌های کار و خدمات رقبا داشته باشد، خیلی سریع می‌تواند نسبت به تغییر قیمت‌های خود تصمیم بگیرد اگر این تغییر قیمت به موقع انجام شود، شرکت می‌تواند نسبت به رقبایی که اطلاعات آنها از قیمت به روز نیست برتری داشته و سود بیشتری کسب نماید اما نکته مهم این است که تغییرات واقعی که می‌تواند ارزش بالقوه اطلاعات را افزرایش دهد، توانایی سازمان‌ها در استفاده از این منبع مهم، از طریق کاربرد فناوری اطلاعات میسر است. در این مقاله شرکت قائم الرضا فعال در زمینه‌ی مهندسی، ساخت و تولید بعنوان یکی از قوی‌ترین شرکت‌های پیمانکاری مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد تا اولاً نقش فناوری اطلاعات در فعالیت‌های داخلی و خارجی این شرکت را مشخص کرده و نشان دهیم در حال حاضر از چه سطحی از فناوری برخوردار می‌باشد. ثانیاً برای پیاده سازی تجارت الکترونیک به چه میزان از امکانات زیر ساختی فنی و مالی برخوردار است.