سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

کرشنا زمانی – دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات – تجارت الکترونیک دانشگاه شیراز
مهرنوش ترابی – دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات – تجارت الکترونیک دانشگاه شیراز

چکیده:

تجارت الکترونیک بطور کامل در فضای مجازی و ناملموس (intangible) انجام می شود. طبیعت ناملموس فعالیتهای این حوزه بر پیچیدگی امنیت آن می افزاید. یکی از عوامل کلیدی در تجارت الکترونیک، تامین ایمنی مبادلات است. منظور از امنیت، حفاظت از داده ها (پیام ها، اسناد و سایر داده های منتقل شونده) در مقابل تهدیدات و افراد غیر مجاز در بستر مبادلات الکترونیک است. در این مقاله ابتدا ابعاد امنیت داده که شامل حمله امنیتی، سرویس امنیتی و مکانیزم امنیتی است، بررسی و مشکلات امنیتی موجود در تجارت الکترونیک مطرح می شود. سپس الگوریتم های رمزنگاری شامل الگوریتم های متقارن، نامتقارن، hash و همچنین امضای دیجیتال و گواهی دیجیتال بعنوان دیگر راههای مقابله با تهدیدات امنیت در تجارت الکترونیک مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.