سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سیزدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

علیرضا اسلامی مجد – دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی معماری سازه کشتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
احمد رهبر رنجی – استادیار دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مصباح سایبانی – استادیار دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

اسکله های شناور T شکل نوعی از پلهای شناور با اتصال مفصل به سکوی ثابت و صندوقه های مغروق در سوی دیگر می باشند. در این مقاله پس از معرفی نوع متداولی از این اسکله ها با ابعاد مورد نیاز در بنادر کشور برای پهلودهی به شناور طرح با تناژ 3500 تن، به بررسی نیروهای وارده به این اسکله در حالات مختلف بهره برداری و حدی از جمله نیروهای محیطی و پهلوگیری و بار متحرک (زنده) می پردازیم. سپس، پس از آنالیز استاتیکی این نیروها، در محیط نرم افزار سپ 12000 ضمن مدل کردن سازه اسکله به بررسی و مقایسه تنش های ایجاد شده بر مبنای طراحی سازه از روش تنش مجاز یا طراحی الاستیک WSD می پردازیم و ضمن رعایت و حفظ استحکام سازه و اعضا، با وجود افزیش ظرفیت باربری نسبت به وضعیت موجود و به کار گرفته شده در کشور به بهینه سازی قابها و اعضا به منظور کاهش وزن و هزینه های ساخت اقدام می نماییم.