سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: همایش ملی آشنایی با فناوریهای روز در زمینه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

احسان خراسانی نژاد – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان
هادی چوپان – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده:

دراین تحقیق بهینه سازی اگزرژی اقتصادی سیکل توربین گاز با استفاده از چند تابع هدف انجام شده است سیکل مورد نظر سیکل برایتون دارای کمپرسور دو مرحله ای با خنک کن میانی و همراه با تزریق بخار می باشد این بررسی با درنظر گرفتن افت فشار ثابت دراجزا سیکل و با فرض دائم بودن فرایندها و رفتار گاز ایده ال برای محصولات احتراقی سوخت و هوا انجام شده است بهینه سازی با سه تابع هدف که عبارتند از تابع هزینه دربرگیرنده هزینه سرمایه گذاری ، تعمیر و نگهداری و هزینه اگزرژی تخریب شده در اجزای سیکل ، کار خالص خروجی و راندمان اگزرژی سیکل انجام شده است. در بهینه سازی چند هدفی ابتدا توابع هدف دو به دو بطور همزمان بهینه شده اند و منحنی پرتو فرانت برای هر جفت ترسیم شده است. سپس هر سه توابع هدف با هم به طور همزمان بهینه شده اند و نتایج آن با نتایج حالت دو هدفی مقایسه شده است.