سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی بازاریابی و برندهای حامی محیط زیست

تعداد صفحات: ۳

نویسنده(ها):

فاطمه نظری – کارشناس ارشد شیمی پلیمر

چکیده:

امروزه محیط ریست به طور فزاینده ای ، به مسئله ای حیاتی و بسیار مهم برای همه مردم تبدیل شده است و این مساله در تمام ابعاد سازمانها وارد شده و بازاریابی و تولید را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه مفهوم بازاریابی سبز حاصل شده است. و بازار یابی سبزدر کنار بهره وری سبز می تواند در مسایل زیست محیطی به مطالعه بپردازد. در بحث بهره وری سبز : در واقع به بحث به کار گیری تکنولوژی های مناسب و تکنیک های مدیریتی صحیح در راستای تولید کالاها و خدمات سازگار با محیط زیست و در جهت افزایش بهره وری و سوددهی پرداخته می شود. در همین راستا بهره وریسبز از دو اصل بهره وری و محیط زیست حاصل شده است. که همگی بر اساس اصل حفاظت از محیط زیست بنا شده اند و هدف نهایی در بهره وری سبز تضمین حفاظت از محیط زیست و در عین حال سودده نمودن کسب وکار است.که در این حیطه نه حفظ محیط زیست و نه توسعه هیچ یک ، نمی توانند به قیمت از دست دادن دیگری محقق گردند. در بحث بازار یابی سبز : در واقع به بحث موضوعات زیست محیطی در حیطه بازاریابی پرداخته می شود، و هدف بازاریابی سبز وارد کردن موضوعات محیطی در تلاش های بازاریابی است. بازاز یابی سبز یک فرایند مدیریتی و اجتماعیاست که مسئولیت آن شناسایی ، پیش بینی و ارضای نیازهای مشتریان و جامعه بوسیله یک روش سودمند و پایدار است. که افراد و گروه ها از طریق مبادله محصولات و ارزش آنها ، نیاز و خواسته خود را از طریق یک روش اخلاقی که اثرات منفی بر محیط زیست را حداقل کند برآورده می کنند. بازار یابی سبز تلاش های محیطی طراحی ، ترفیع ، قیمت و توزیع محصولاتی را که به محیطزیست آسیب نمی رسانند را تشریح می کند . امروزه برخی از شرکت ها به دلایل بشردوستانه به سمت سبز شدن می روند ، که در این راستا می توان به بازاریابی سبز در بازار آب معدنی پرداخت.