سال انتشار: ۱۳۹۳

محل انتشار: هفتمین کنفرانس نیروگاه های برق

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

اکبر یدی – کارشناس مسئول کارگاه مکانیک نیروگاه حرارتی شازند

چکیده:

در بویلر های ظرفیت بالای نیروگاهی برای فوق داغ کردن بخارخروجی از بویلر می بایست از لوله های سوپر هیتی استفاده نمود کهدر مسیر خروجی محصولات احتراق و در کوره آویزان می باشد. برای آویزان نگهداشتن لوله های سوپر هیت بر حسب نوع طراحیبویلر از قطعات و چفت و بست هایی باید استفاده شود که در دماهای بالای 1200 درجه سانتی گراد خواص مکانیکی خود را از دستنداده و دچار شکست نشود . برای تامین این موضوع مواد تشکیل دهنده این قطعات می بایست متفاوت با آلیاژهای معمولی و از موادیبا درصد وزنی بالایی از کرم و نیکل باشد.این قطعات چفت و بست های می باشد که لوله های سوپر هیتر های بویلر را در منطقه پاسیک کوره بصورت معلق نگهداری و در معرض بارهای مکانیکی می باشد. از طرفی بدلیل مقادیر بالای کرم و نیکل در این مواد،دستوالعمل جوشکاری آنها متفاوت و دارای پیچیدگی های خاصی می باشد. همچنین در نیروگاه شازند بدلیل ضعف طراحی، اینقطعات دچار شکست شده و منجر به افتادن کویل های سوپر هیت از جایشان و و ترکیدگی لوله ها می شده است لذا در این مقاله براساس مطالعات منتهی به یک تجربه نیروگاهی به تشریح تغییر طراحی و نحوه جوشکاری این سوپر آلیاژها پرداخته خواهد شد.