سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دوازدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مریم رسولی – سازمان بنادر و دریانوردی؛ اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی
یوسف برومند – کارشناس مقابله با آلودگی؛اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر
محمدجواد خشان – کارشناس کنترل و بازرسی کشتی ها

چکیده:

بر اساس ماده 5 کنوانسیون کنترل سیستمهای مضر ضد خزهAntifouling Systems کلیه کارگاههای تعمیراتی و ساخت کشتی کشور اعم از سازمانی،اختصاصی و پایانه ها باید دارای تجهیزات و امکانات مناسب و کافی جهت جداسازی رنگهای ضد خزه از سطح بدنه کشتی باشند. معمولا برای از بین بردن خزه از روی سطح کشتی در تاسیسات به وسیله کاردکهای مخصوص عمل می شود و سپس به وسیله جریان آب با فشار کم،متوسط یا بالا شسته می شود .پس از انجام عملیات خزه تراشی،سطح بدنه کشتی باید به وسیله آب شیرین مورد شستشو قرار گیرد و در صورتی که عملیات خزه تراشی به صورت کامل انجام نگیرد،در هنگ ام انجام عملیات رنگ آمیزی باعث ایجاد ناهمواری و در گاهی اوقات به دلیل خاصیت شوری آب باعث ایجاد شوره بر روی سطح بدنه کشتی خواهد شد . در حین انجام عملیات پاکسازی تمام درهای حوضچه خشک باید به طور کامل بسته نگاه داشته شود تا از نفوذ آب و زائدات حاصل از عملیات پ اکسازی کشتی به فضای بیرون جلوگیری بعمل آید . بعد از اتمام کار تمام زمین و دیواره محوطه باید مورد پاکسازی قرار بگیرد