سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: سومین همایش ملی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

ملیکا حامیان – دانشگاه پیام نور همدان
زهرا حیدری فر – دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

چکیده:

با گسترش تصاویردیجیتال یک چالش اصلی در زمینه بازاریابی تصویر ایجاد یک دسته بندی معنایی بمنظور حاشیه نویسی تصاویر می باشد در این مقاله با استخراج دانش پنهانی موجود در تصاویر به کمکانتالوژی توانسته ایم گپ معنایی را کاهش داده و به نتایج مطلوبی برای حاشیه نویسی معنایی تصویر دست یابیم در روش پیشنهادی مفاهیم معنایی بصورت سلسله مراتبی و در دو لایه ی مفاهیم و زیرمفاهیم استخراج می شوند در مرحله اول تصاویر موجود در پایگاه داده به توکن ها نواحی حاصل از قطعه بندینادقیق تصویر افراز می شوند و کتابخانه ای از توکن ها ایجاد می گردد سپس با کمک ماشین بردار پشتیبان SVM به کشف ویژگیهایی که همبستگی زیادی با توکن ها دارند پرداخته و مفاهیم لایه اول ایجاد می شود در مرحله دوم با کاوش در تصویر و در نظر گرفتن ارتباط بین توکن ها و موقعیت انها در تصویر به کشف زیر مفاهیم پرداخته و شبکه انتالوژی تشکیل می گردد.