سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی مدیران آموزش و پژوهش

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

محسن خادمی دهنوی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، دانشکده کامپیوتر
سیدمهران شرفی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، دانشکده کامپیوتر
ناصر نعمت بخش – دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، دانشکده کامپیوتر

چکیده:

با توجه به رشد روزافزون یادگیری الکترونیکی، رفتار غیر اخلاقی دانشجویان در این سیستم یادگیری به نگرانی عمده ای تبدیل شده است. توسعه دهندگان سیستم های یادگیری الکترونیکی در ارائه ی راه حل برای رفتارهای غیر اخلاقی دانشجویان، از قبیل تقلب در امتحانات الکترونیکی، توجه بسیار کمی داشته اند. متأسفانه سیستم های مدیریت یادگیری(LMS) کمتر به این جنبه توجه کرده اند و از انجام امتحان توسط خود دانشجو اطمینان حاصل نمی کنند. در حال حاضر فن آوری های جدیدی جهت دستیابی به امنیت بالا وجود دارد که در یادگیری الکترونیکی به کار گرفته نمی شوند. یک روش برای حل این مشکل استفاده از فن آوری های بیومتریک است که می تواند به طور بالقوه به بخش جدایی ناپذیری از سیستم های یادگیری الکترونیکی تبدیل شود.این مقاله از دو ویژگی بیومتریک رفتاری برای تأیید و ردیابی دانشجویانی که در فضای امتحان الکترونیکی حضور دارند، استفاده می کند و یک راهکار کاملاً نرم افزاری برای بهبود امنیت در امتحانات لکترونیکی ارائه می دهد. راهکار ارائه شده، روش نرم افزاری نامیده شده، چرا که نیاز به ابزار و سخت افزار خاصی نداشته و تنها به صورت نرم افزاری فرآیند تأیید هویت را انجام می دهد. از مزیت های دیگر این روش می توان به عدم نیاز به تعامل مستقیم با دانشجو اشاره کرد