دانلود مقاله ایمان از منظر اسلام و نقش آن در تحول فضایل اخلاقی با تاکید بر اخلاق زیست پزشکی

0

مقاله ایمان از منظر اسلام و نقش آن در تحول فضایل اخلاقی با تاکید بر اخلاق زیست پزشکی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۹۲ در اخلاق زیستی از صفحه ۱۳ تا ۵۱ منتشر شده است.
نام: ایمان از منظر اسلام و نقش آن در تحول فضایل اخلاقی با تاکید بر اخلاق زیست پزشکی
این مقاله دارای ۳۹ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله ایمان
مقاله تسلیم قلبی
مقاله فضیلت اخلاقی
مقاله بعدشناختی فضیلت
مقاله بعد انگیزشی فضیلت
مقاله مراتب ایمان
مقاله مراتب فضیلت

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: علیزاده مهدی
جناب آقای / سرکار خانم: آزاد حجت اله

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
فضیلت اخلاقی دارای دو بعد شناختی و انگیزشی است. بعد شناختی بیان گر ارزشمندی و کمال فضیلت و بعد انگیزشی، تمایل درونی فرد به انجام فعل یا ابراز عاطفه ای خاص است. ایمان نیز اولا بر شناخت مبتنی است و ثانیا تسلیم قلب در برابر خدایی با دو ویژگی وجودی و اخلاقی است.
مقاله حاضر به تاثیر ایمان بر دو بعد فضیلت اخلاقی می پردازد. ایمان از دو جهت بر بعد شناختی فضایل تاثیرگذار است. از طرفی شناخت ایمانی از خدا، انسان و هدفمندی جهان آفرینش، فضایل را حقایقی ارزشمند و کمال نمون معرفی می کند. از دیگر سو تسلیم قلبی در ایمان، عاملی اساسی در ادراک بعد شناختی فضایل است. نقش ایمان در ایجاد بعد انگیزشی فضایل نیز بسیار اساسی است. از طرفی به دلیل تشخص نوع تمایلات فرد از متعلق ایمان و به دلیل تعلق ایمان به خدای اخلاقی، گرایش های فرد مومن نیز به سمت فضایل اخلاقی خواهد بود. از طرف دیگر، ایمان موجب تقدس یافتن فضایل اخلاقی می گردد، در نتیجه، تمایل فرد برای تحقق بعد انگیزشی فضایل مضاعف می شود. به سبب ذومراتب بودن ایمان، تاثیرات فوق بر ابعاد فضایل نیز دارای مراتب خواهد بود. در پایان مقاله به صورت گذرا پیامد های ایمان در رویکرد دینی به اخلاق زیستی در مقابل اخلاق زیستی سکولار را فهرست می کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.