دانلود مقاله شناسایی و تعیین مقدار اوکراتوکسین A در آرد گندم کارخانه های آرد شهر اهواز با استفاده از HPLC

0

مقاله شناسایی و تعیین مقدار اوکراتوکسین A در آرد گندم کارخانه های آرد شهر اهواز با استفاده از HPLC که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در ۱۳۹۲ در مجله علمی پزشکی جندی شاپور از صفحه ۲۱۷ تا ۲۲۷ منتشر شده است.
نام: شناسایی و تعیین مقدار اوکراتوکسین A در آرد گندم کارخانه های آرد شهر اهواز با استفاده از HPLC
این مقاله دارای ۱۱ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله اکراتوکسین A ،HPLC
مقاله آرد

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: بهفر عبدالعظیم
جناب آقای / سرکار خانم: نظری زهرا
جناب آقای / سرکار خانم: حیدری رضا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
زمینه و هدف: اکراتوکسین A سمی ترین نوع از اکراتوکسین هابا اثر سمیت کلیوی و سرطان زایی می باشد. این مطالعه به منظور شناسایی و تعیین مقدار اکراتوکسین A در آرد گندم کارخانه های آرد شهر اهواز به روش HPLC، انجام شد.
روش بررسی: به منظور شناسایی و تعیین اکراتوکسن A در آردهای تولیدی ۴ کارخانه آرد شهر اهواز، هشت بار و هر بار یک نمونه مرکب مشتمل بر ۲۰ نمونه از آرد هر یک از کارخانه ها حمع آوری می شد. مقدار مناسبی از هر نمونه ها با محلول متانول و بافر مخلوط و از کاغذ صافی عبور و مقداری از محلول زیر صافی پس از رقیق سازی، از ستونهای مونوافینیتی مخصوص اکراتوکسین عبور داده شد. آنگاه ستون را با آب مقطر شسته و سرانجام اکراتوکسین باند شده به ماده جاذب ستون با متانول جداسازی شد. محلول متانولی توسط ازت تبخیر و باقیمانده در فاز متحرک حل و با تزریق هریک از آنها به دستگاه HPLC مجهز به ستون ۱۸C (ابعاد ۱۵۰´۴٫۶ mm، اندازه ذره ای ۵mm)، دتکتور فلورسانس (طول موج بر انگیختگی ۳۳۳nm، نشر ۴۶۰nm)، استفاده آب: استونیتریل و استیک اسید گلاسیال (۱: ۴۹٫۵: ۴۹٫۵) به عنوان فاز متحرک با سرعت جریان ۱٫۵ ml/min آنالیز شدند.
یافته ها: ۹۳٫۷۵ درصد نمونه ها (۳۰ نمونه از ۳۲ نمونه آرد مورد بررسی) به اکراتوکسین A در محدوده غلظت ۰٫۰۰۴-۰٫۸۰۹ ng/g و میانگین ۰٫۰۹ ng/g آلودگی داشتند.
نتیجه گیری: سطح اکراتوکسن A در همه نمونه ها کمتر از حد مجاز تعیین شده توسط موسسه استاندارد ملی و تحقیقات صنعتی ایران (۵ ppb) و WHO بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.