سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

رحمت اله قلی پور – استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران
محمدعلی کرامتی کریمی – کارشناس ارشد مدیریت صنعتی

چکیده:

کارافرینی عامل اصلی نوآوری و توسعه اقتصادی کشورها شناخته شده است هرچند تعریف عمومی از کارافرینی وجود ندارد اما بسیاری از تعاریف جدید کارافرینی به طور قابل ملاحظه ای بر تشخیص فرصت بعنوان مهمترین گام در فرایند کارافرینی تمرکز نموده اند. مطالعات و تحقیقات صورت گرفته بیانگر سه رویکرد کلی نسبت به تشخیص فرصتهای کارافرینی می باشد رویکردی که تشخیص فرصت را محصول جستجوی منظم فرصتها می داند رویکرد کشف فرصت که اعتقادی به جستجوی منظم در تشخیص فرصت نداشته و شناسایی فرصت را بعنوان یک جرقه فکری تلقی می نماید و رویکردخلق فرصت که ذهن افراد را منبع فرصتها می داند به این معنا که افرادمحصولات و خدمات جدید را از طریق خلاقیت و نبوغ خود خلق نموده و سپس مصرف کنندگان بالقوه را به استفاده از انها ترغیب می نماید.