سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

سجاد یاری – دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

چکیده:

با تمام مشخصه های خوب موتور سوئیچ رلوکتانس از قبیل: گشتاور بالا، سرعت بالا، قابلیت اطمینان بالا یک ایراد اساسی آن ریپل گشتاور بالای این ماشین است که باعث نویز صوتی شدید آن شده که برای بسیاری از سیستمها که نیاز به گشتاور یکنواختی دارند از آن نمی توان استفاده کرد اما دراین مقاله به یک ساختار جدید جهت کاهش ریپل گشتاور استفاده شده که در آن موتور شامل دو استاتور با وابستگی مغناطیسی و رتور می باشد که هر استاتور شامل 12 قطب برجسته با سیم پیچی پیچیده شده به دو رآن و رتور دارای هشت قطب بدون سیم پیچی است که در یک لایه از ماشین قطبهای روتور در جهت کاهش ریپل گشتاور به میزان 7 درجه نسبت به روتور لایه دیگر موتور شیفت داده شده که نتایج شبیه سازی برای هر دو حالت یون شیفت و با شیفت ارائه گردیده و نهایتا صحت نتایج خروجی توسط نمودارهای مربوطه نشانداده شده است.