سال انتشار: ۱۳۹۳

محل انتشار: اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

مجید صادقی – دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، دزفول، ایران
سعید مشتاقی – استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، دزفول، ایران

چکیده:

ریاضی یکی از چند درسی است که دربازکردن ذهن دانش آموز و آموزش چگونه اندیشیدن نقش درجه اول را دارد. با توجه به این که امروزه علم با سرعت واقعاً باورنکردنی در حال گسترش است این سوال پیش می آید که چگونه می توان از میان انبوه اطلاعات و دانش تولید شده مناسب ترین، بیشترین و مورد نیازترین محتوا را انتخاب نموده و آموزش داد؟ و چگونه می توان انتظار داشت یادگیرندگان بهترین بهره را از آن ببرند؟ امروزه، دیگر نیازی به دانش آموزانی نیست که فقط مخزن اطلاعاتی باشند که هیچ عملکردی در پی آن نیست. بلکه باید دانش آموزان امروزی بتوانند نیازهای خود را تشخیص دهند و از میان اطلاعاتشان، داده ی درست را برای هدفشان انتخاب بکنند و آنها را به کار ببرند و بین معلومات و جهان واقعی ارتباط برقرار کنند. نظام های آموزشی جهان برای برطرف کردن معضلات موجود، به دنبال تغییر و اصلاح روش ها و سیاست های پیشین خود هستند. در میان راه حل ها و پیشنهادات گسترده موجود، برنامه درسی جروم برونر می تواند پاسخی برای رسیدن به هدف آموزش برتر باشد. به جای آن که مفاهیم را به صورت مستقیم به دانش آموزان انتقال دهیم می توان تدبیری اندیشید که دانش آموز خود را به حل مسئله بپردازد، در اختیار گذاشتن ابزار لازم، ایجاد شرایط مناسب و آموزش چگونگی حل مسئله، لازمه این کار است. در این مقاله با توجه به دیدگاه های برونر، 14 مؤلفه برای تدوین محتوا استخراج گردیده است. استفاده از برنامه درسی جروم برونر در تدوین محتوای کتاب های ریاضی با توجه اینکه اهداف آموزش ریاضی نظام ما بیشتر به فرایند تفکر توجه دارد و برونر نیز از نظریه پردازان شناختی است که به تفکر و پژوهش اهمیت می دهد و اینکه برونر از نظریه پردازان دیسیپلین محوری است و علاوه بر توجه به موضوعات درسی و مواد آموزشی به روش های یاددهی- یادگیری نیز تأکید فراوان دارد، لذا نظریات برونر در تدوین محتوا، مورد نظر قرار گیرد.