سال انتشار: ۱۳۹۳

محل انتشار: اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

سیدمحمد باباشیخ دستی – کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم وتربیت ودبیر آموزش وپرورش شهرستان دیواندره

چکیده:

هدف از این پژوهش مطالعه تطبیقی استراتژی های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور چین و جمهوری اسلامی ایران می باشد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش عبارت از جنبه های مختلف استراتژی های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش کشورهای مذکور بود. با توجه به گسترده بودن موضوع، اهداف و ابتکارات در کشورهای نمونه، مورد بررسی قرار گرفت. داده های پژوهش بامطالعه کتب مربوط به این موضوع، پایان نامه فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی و دیگر تحقیقات انجام شده، مقالات مندرج در مجلات موجود، سایت های مختلف اینترنتی، و همچنین تعامل با متخصصین آموزشی جمع آوری و سپس با استفاده از روش جرج بردی تحلیل گردید. نتایج به دست آمده نشان می دهد که مسئولین کشور چین در بکارگیری قابلیت های شبکه جهانی اینترنت در فرایند یاددهی- یادگیری دوره متوسطه و آموزش های از راه دور مبتنی بر شبکه کاملاً موفق بوده اند و کشور ایران نیز توانسته است در ارتقاء مهارتهای علمی و عملی دانش آموزان مقطع متوسطه، در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات تا حد زیادی موفق عمل کند. به منظور توسعه و بهبود استراتژی های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات هر دو کشور مورد بررسی اهداف و خط مشی هایی را در نظر گرفته اند که برخی از این اهداف در دو کشور مشترک بوده و برخی اهداف نیز با توجه به متقضیات خاص و با توجه به توانمندی ها، امکانات وزیر ساخت های آن کشور ها متفاوت می باشد. در هردو کشورمورد بررسی طرح های ابتکاری در زمینه ی کار با رایانه و آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات به اجرا درآمده است و متولیان امر، به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری های نوین در آموزش واقف هستند و هزینه های کلانی راصرف این امر می کنند.