سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دوازدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

محمدعلی رسولی – عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مهرداد رسولی – کارشناس ارشد مهندسی سازه های متحرک دریایی، محقق پژوهشکده زیر سطحی ساز

چکیده:

تنش های پسماند تنش هایی هستند که در یک جسم با وجود حذف همه بارهای خارجی وجود خواهند داشت.دلایل زیادی برای بوجود آمدن این تنش ها وجود دارد، اما مهمترین عوامل، فرآیندهای تولید (مانند فورجینگ،نورد و… )و فرآیندهای جوشکاری می باشند. هر چند ممکن است این تنش ها به حد تسلیم ماده جوشکاری شده نرسند، اما زمانی که تحت عملیات ساخت و کاربری قرار می گیرند، با تنش های اعمالی خارجی جمع شده و منجر به شکست یا خستگی زود هنگام قطعه می شوند و این شرایط زمانی بحرانی تر می شود که سازه تحت بارهای متناوب قرار گیرد. به همین دلیل لازم است تا طراح تنش های پسماند را به خوبی بشناسد و در محاسبات خود این تنشها را لحاظ نماید. در این مقاله روشهای مخرب و غیر مخربی برای ارزیابی تنش پسماند بر اساس شرایط کار از جمله نوع تن شهای مورد بررسی، عمق تنش ها، هندسه قطعه، در دسترس بودن تجهیزات اندازه گیری، هزینه، دقت مورد نظر و نوع ماده ارائه گردیده است.