سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دوازدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

علی شیخ بهایی – کارشناس ارشد عمران- سازه های دریایی , دانشکده فنی و مهندسی , دانشگاه هرم
میثم کمالی نژاد – دانشجوی دکتری انرژی , دانشکده مکانیک ,دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین ط
سعید مظاهری – استادیار سازه های دریائی , موسسه ملی اقیانوس شناسی
سیروس ارشادی – استادیار گروه عمران , دانشکده فنی و مهندسی , دانشگاه هرمزگان

چکیده:

انتقال LNG یک متغیر مهم و کلیدی در زنجیره ارزشی LNG به شمار می رود در شرایط فعلی انتقال LNG حدود 5% تا 30% کل هزینه های LNG را به خود اختصاص میدهد کشتیهای حمل LNG بخش مهمی از زنجیره عرضه LNG را تشکیل میدهند حجم تولید LNG در پروژه ملی IRANLNG سالیانه بطور متوسط برابر با 10/80 میلیون تن خواهد بود با توجه به محاسبات انجام شده براساس حجم تولیدکارخانه ظرفیت مخازن ساحلی , نوع اسکله , تجهیزات بندری و بنادر هدف , به 13 فروند شناور پهن پیکر LNG ، تیپ Membrane با ظرفیت 150000 مترمکعب احتیاج می باشد. که کشتیهای LNG آن در دسته شناورهای بسیار بزرگ و کشتی های LPG آن دردسته شناورهای بزرگ جای خواهند داشت. همچنین تعداد 6 فروند یدک کش مخصوص جهت هدایت و ساپورت این کشتی ها مورد نیاز می باشد