سال انتشار: ۱۳۹۳

محل انتشار: اولین همایش داخلی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

وحید نوروزی – کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
علیرضا تهور – استادیار مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

چکیده:

سیستمهای پیشران دارای پروانه سالهاست مه برای تامین نیرو و توان حرکت وسایل شناور مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله انواع جدید این گونه پیشرانها،می باشند. این نوع پروانه ها خود از دو جزء تشکیل شده اند که در خلاف یکدیگر و بر روی یک Counter-Rotating) پیشرانهای دارای پروانه های پاد-چرخان محور دوران می کنند.بازدهی بالاتر، کمتر بودن امکان وقوع کاویتاسیون، بهتر بودن قابلیت حرکت در خط مستقیم مصرف سوخت کمتر و … از مزایای استفاده از پروانه های پاد – چرخان در مقایسه با پروانه های چرخان تکی می باشد.پژوهش روبرو با مبنا قراردادن روشهایی از جمله مبانی نظری روش خط برآزا و روابط و معادلات حاکم برای طراحی اینگونه پروانه ها، به مقایسه نتایج بدست آمده و تاثیر گذار پارامتر سرعتهای القایی محوری و مماسی در پایین دست دور، در عملکرد پروانه های پرخان تکی و پروانه های پاد – چرخان می پردازد.