سال انتشار: ۱۳۹۳

محل انتشار: اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

علی صادقی – دانشگاه آزاداسلامی تبریز/ موسسه آموزش وپرورش
معصومه کیوانی – دانشگاه آزاداسلامی میاندواب/ موسسه آموزش وپرورش

چکیده:

پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش و اهمیت شیوه های مدیریت کلاس و مهارت های ارتباط با دانش آموزان در جهت تحقق اهداف آموزشی حاضر شده است آستانه ی قرن بیست و یکم در حوزه ی آموزش و پرورش با توجه به سطح انتظارات افکار عمومی، نسبت به برون دادهای فعلی نظام تعلیم و تربیت کاستی های قابل توجهی احساس می شود. از طرفی تغییرات سریع به وجود آمده در عرصه های مختلف و تغییر نیازمندی های جامعه، بروز حرف و مشاغل جدید، همگی ضرورت بازنگری در فرایند آموزش و پرورش را فراهم کرده است. در نگرشی سریع به آموزش و پرورش برای جلب اعتماد عمومی، تربیت معلم شایسته مطرح می باشد. لذا پرداختن به برنامه ی آموزشی در آموزش و پرورش که بخشی از آن معلمان خلاق و شایسته می باشند، ضروری به نظر می رسد. معلمین به ندرت فرصت این را پیدا می کنند که بنشینند و درباره کارشان فکر کنند. راستش این است که من و همکارم طی بیست و دو سالی که به کار تدریس پرداخته ایم کمتر وقت و موقعیتی برای اندیشیدن درباره جنبه های متنوع کارمان به عنوان معلم داشته ایم. تحقیقی که برای کسب مدرک تحصیلی دانشگاهی و نیز برای نوشتن مقاله حاضر انجام داده ایم به تازگی این فرصت را برای ما فراهم آورده که درمورد موضوعات وسیعی که به کارمان مربوط می شود به تفکر بپردازیم. یکی از این موضوعات که اساس این مقاله را تشکیل می دهد و ما تماماً بر آن تمرکز کرده ایم چیزی است که زیمفیر و هووی از آن به عنوان (کفایت فنی معلم در کلاس) یاد کرده اند. به عبارت دیگر، می خواهیم بر آنچه معلمین با تجربه (کنترل تاکتیکی) می نامند متمرکز شوم.