سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

محمدحسن قلیزاده – استادیار گروه مدیریت دانشگاه گیلان
رضا پورجهانی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی

چکیده:

در دنیای رقابتی امروز که یادگیری و پاسخ به نیازهای مشتریان در آن حرف اول را می زند سازمانها ناگزیرندکه از ابزارها و تکنیکهایی استفاده کنند که به آنها پاسخگویی به نیازهای به سرعت در حال تغییر بازار کمک کند benchmarking یا محک زنی از جمله ابزارهایی است که در هزاره جدید سازمانهای موفق جهانی بسیار از ان استفاده کرده و نتایج خوبی از بکارگیری آن کسب کرده اند دراین مقاله سعی شده با توجه به اهمیت محک زنی و همچنین اهمیت سنجش عملکرد در سازمانهای امروزی ابتدا به تاریخچه محک زنی تعاریف آن انواع آن و موارد دیگر در مورد محک زنی اشاره گردد و سپس بعد از مطرح کردن پایه های نظری محک زنی به تاریخچه سیستم های سنجش عملکرد ونقش محک زنی در سنجش عملکرد پرداخته شده است.