سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی مدیران آموزش و پژوهش

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

حبیب صمدزاده – دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی- معاون دانشگاه در امور سما

چکیده:

تغییر و تحولات امروزی، به حدی غافلگیرکننده است که برای حفظ و بقاء در زمینه‌های مختلف یا حل مشکلات و مسایل پیش رو، رشد مستمر از ضروریترین نیازهای افراد و سازمانها محسوب می‌شود. مهمترین و اثرگذارترین چیزی که ما را در هماهنگ شدن باتغییرات و تحولات و پیشرفتهای بشری، می‌تواند یاری رساند، یادگیری از طریق آموزش است.امروزه، رشد و توسعه نیروی انسانی، از طریق آموزش، بخش مهمی از موفقیت سازمانها و شرکت‌ها را به خود اختصاص داده است. سازمانها، همچون یک ارگانیزم زنده، پیوسته در معرض تغییر و تحولات محیطی قرار داشته و با مسایل جدیدی روبرو می‌شوند که برای حل آن، محتاج بکارگیری راه‌حل‌های مناسب‌ می باشند .آموزشهای شغلی به عنوان بخشی از حوزه گسترده آموزش بزرگسالان، با هدف ایجاد تغییر یا اصلاح در حیطه دانش، توانایی، نگرش و در نهایت تغییر رفتار شاغلین و بهبود عملکرد آنان، در جهت هماهنکی و سازگاری با تغییرات محیطی و جهانی، از اهمیت روزافزون برخوردار است. یکی از اقدامات زیربنایی در آموزشهای شغلی توجه به نحوه طراحی و تدوین آنهاست. آموزشهایی که متناسب با نیازهای واقعی شرکت کننده‌گان بوده و از نظر زمانی و مالی کم هزینه، مقرون به صرفه و اثربخش باشند، مورد توجه همه متخصصین و کارشناسان مسائل آموزش و بهسازی نیروی انسانی است.از طریق رعایت اصول طراحی آموزشی و بکارگیری الگوهای مناسب در این حوزه، می‌توان به بهبود کیفی در دوره‌های آموزشی امیدوار بوده و اهداف مورد نظر را محقق ساخت.یکی از رویکردهای مطرح در حوزه طراحی آموزشهای شغلی، که به عنوان تجربه مطلوب اکثر کشورهای صنعتی، نیمه صنعتی و حتی برخی کشورهای در حال توسعه، می‌توان به آن استناد کرد، آموزشهایی است که با رویکرد پودمانی طراحی و تدوین می‌شوند.