سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین همایش ملی شناورهای تندرو

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

محمود سالاری – استادیار دانشگاه امام حسین (ع)
علی غلامی – محقق سازمان تحقیقات خودکفایی ندسا

چکیده:

تاکنون روشهای تحلیلی و تئوری منسجمی برای محاسبه رفتار هیدرودینامیکی بدنه های بکار رفته در تجهیزات هوایی دوزیست ارائه نشده است. مشکل اساسی در این زمینه مدلسازی هیدرودینامیک بدنه حین برخورد به سطح آب و متغیر های زیاد موثر بر توزیع فشار هیدرودینامیکی روی قسمت زیرین چنین بدنه هایی می باشد. البته صدها تست تونل آب در زمینه بررسی تک تک عوامل موثر انجام شده است که اطلاعات آنها در دسترس برخی از سازمان ها می باشد. البته انتظار آن است که با استفاده از نتایج این تستهای انجام شده، بتوان طرح های جدیدی را نیز ارائه نمود و براساس منحنی های تجربی موجود، عملکرد بدنه جدید را نیز پیشگویی کرد. در این مقاله سعی شده است روشی ارائه گردد تا با کمک آن بتوان تخمینی سریع و مهندسی از اثرات پارامترهای مهم بر عملکرد بدنه های شناورهای پرنده دوزیست استخراج کرد. این اثرات به کمک برون یابی و یا درون یابی از اطلاعات موجود از تست های تجربی انجام شده، به کمیت های عددی مورد نیاز تبدیل می شوند. از پارمترهای مهم بررسی شده می توان به اثرات زاویه تریم ، زاویه برخاست بدنه، نوار اسپری، طول باند پرواز، ضرایب بار، سرعت، مقاومت و ممان های تریم اشاره کرد.