سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دوازدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

محسن طاهری قزوینی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی دریا، مجتمع دانشگاهی علوم و فناوری زیرد
حسین دلایلی – استادیار مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده:

ترک در سازه های دریایی به خصوص سازه های زیردریا که تحت خستگی و همچنین کمانش قرار می گیرند، بسیار مهم و حیاتی می باشد .سازه های دریایی بسیاری به خاطر رشد ترک و عدم اطلاع از میزان رشد در هر سیکل و مسیر آن، دچار شکست شده و حوادث مرگ باری را بوجود آورده است .این شکست به خصوص در سازه های زیر آب که دچار خستگی با سیکل پایین قرار می گیرند و همچنین شکست در آنها حوادث بسیار بزرگی بوجود می آورند، حایز اهمیت می باشند .روش المان مرزی دوگانه از جمله روش های پرکاربرد و مناسب برای تحلیل ترک می باشد .در این تحقیق، علاوه بر بررسی این روش، به بررسی ویژگی های آن در مقایسه با روش های عددی دیگر پرداخته و کاربرد آن را در سازه ای دریایی عنوان می شود.