سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

ملیحه شریفی – دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه پیام نور واحد بین المللی عسلویه
نسیبه صدفی – استادیار دانشگاه پیام نور – گروه هنر و معماری

چکیده:

سابقه معماری ایرانی به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد می رسد. معماری ایرانی دارای ویژگی هایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی ویژه برخوردار است. بازار های ایرانی به عنوان یکی از مهم ترین و زیباترین نمودهای ایرانی می باشد و برخلاف اغلب فضاهای معماری ایرانی چون خانه ها، کاروانسراها، مدارس، حمام ها به حیات خود ادامه می دهند و علی رغم گذرزمان و تغییرات فراوان در فرهنگ و زندگی مردم همچنان جایگاه کلیدی خود را در شهرها حفظ نموده اند. در آینده ای نزدیک با به عرصه آمدن تکنولوژی های نوین و علوم جدید، معماری نیز در قالب مفاهیم جدیدی تعریف خواهد شد که با شناخت جامع از گونه شناسی در معماری ایرانی می توان به نتایج بهتری در عملکردهای مختلف رسید .در این مقاله گونه شناسی بازار را از لحاظ شکل و عملکرد مورد بررسی قرار گرفته است. تلاش شده تا با استفاده از اسناد و مدارک موجود و تحقیقات میدانی شناخت کاملی از ویژیگیهای انواع بازارهای موجود حاصل گردد