آموزش هایی که باید به کودکانتان بدهید؛ اهمیت و اصول آموزش به کودکان

0
تبلیغات

آموزش به کودکان نقش اساسی در شکل‌گیری شخصیت و توسعه فردی ایفا می‌کند برخی از کودکان از زمانی که خود را می‌شناسند، اصرار دارند که امور شخصی خود را به ‌تنهایی انجام دهند، اما برخی دیگر همچنان به والدین خود وابسته هستند و به کمک آن‌ها از عهده کارهای شخصی برمی‌آیند. تعیین زمان دقیق آموزش به کودکان امکان‌پذیر نیست، زیرا فرزندان شما از بهره هوشی، هیجانی، و وابستگی و مهارت انجام کار مشابهی برخوردار نیستند.

انواع آموزش به کودکان

به‌عنوان والد، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که ابتدا باید کدام مهارت‌ها را به کودکتان بیاموزید؟ به‌طورکلی می‌توان گفت یک کودک تا رسیدن به مرحله پیش دبستانی، باید باید این مهارت‌ها را یاد گرفته باشد.

  • مهارت شستن دست‌ها
  • مهارت حمام کردن
  • مهارت مسواک زدن
  • مهارت شانه زدن مو
  • مهارت مرتب کردن اسباب بازی‌ها و لوازم شخصی

 و…

اصول آموزش به کودکان

آموزش به کودکان نیازمند رعایت اصول خاصی است تا بتوان بهترین نتایج را در توسعه آنها حاصل کرد بسیاری از این اصول یک سری اقدامات روزمره و مکالمات معمولی بین والد و کودک است که باید در جای درست و به روش صحیح مورد استفاده قرار گیرد.

در زیر فهرست وار به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:

قرار گرفتن با کودک در موقعیت مورد نظر، خواندن قصه برای کودکان، طراحی بازی برای آموزش مهارت ها، صحبت کردن با کودکان با احترام و مهربانی، پاسخ دادن به سوالات آنها و ارتباط فعال دو طرفه که شاید مهم ترین اصل باشد.

آموزش از طریق بازی و سرگرمی

یکی از راهکارهای مؤثر در آموزش به کودکان، استفاده از بازی و سرگرمی است. کودکان از طریق بازی‌های آموزشی، بهتر و با اشتیاق بیشتری مفاهیم را فرا می‌گیرند.

آموزش از طریق قصه خوانی

خواندن قصه برای کودکان نه تنها یک فعالیت سرگرم‌کننده است بلکه لحظات شادی را برای کودک فراهم می کند و آثار متنوعی مانند تقویت زبان و واژگان، رشد خلاقیت و تخیل، شناخت ارزش های اخلاقی و تقویت مهارت های اجتماعی را در پی دارد.

آموزش از طریق بازی

از طریق بازی‌ها، کودکان نه تنها مهارت‌های مختلف را یاد می‌گیرند بلکه احساس خوبی نسبت به فرآیند یادگیری دارند که اهدافی مانند: تقویت مهارت های حرکتی، یادگیری مفاهیم تحت عنوان بازی و تقویت تمرکز و توجه را دنبال می کند. برای مطالعه کامل این مطلب می توانید مقاله جامع اهمیت واصول آموزش به کودکان را مطالعه بفرمایید.

 ارتباط فعال با کودکان

ارتباط فعال و دوسویه با کودکان اساسی‌ترین عامل در موفقیت آموزش است. والدین و مربیان با برقراری ارتباط صمیمانه و فعال با کودکان، محیطی امن برای یادگیری ایجاد می‌کنند این نوع ارتباط به کودکان احساس اهمیت و ارزش می‌دهد و باعث توسعه اعتماد به نفس آنها می‌شود. که مهارت های مختلفی مانند: گوش دادن فعال، ارتباط غیر کلامی، شناخت نیازها و توقعات و همچنین اشتراک فعال در امور را شامل می شود.

نکته پایانیاز آنجا که آموزش به کودکان یک امر ضروری و در عین حال پر چالش است آگاهی بیشتر والدین می تواند این مسیر را آسان تر کند و نتایج مطلوب تری را رقم زند.

www.koodakplus.com

https://koodakplus.com/read/teaching-children
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.