دانلود مقاله اثر نور و تنظیم کننده های رشد گیاهی بر کالوس زایی و تجمع آنتوسیانین در کالوسهای حاصل از جداکشتهای مختلف در رز گالیکا (.Rosa gallica L)

0

مقاله اثر نور و تنظیم کننده های رشد گیاهی بر کالوس زایی و تجمع آنتوسیانین در کالوسهای حاصل از جداکشتهای مختلف در رز گالیکا (.Rosa gallica L) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در ۱۳۹۲ در پژوهش های گیاهی (زیست شناسی ایران) از صفحه ۱۸۴ تا ۱۹۵ منتشر شده است.
نام: اثر نور و تنظیم کننده های رشد گیاهی بر کالوس زایی و تجمع آنتوسیانین در کالوسهای حاصل از جداکشتهای مختلف در رز گالیکا (.Rosa gallica L)
این مقاله دارای ۱۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله کالوس زایی
مقاله آنتوسیانین
مقاله تاریکی
مقاله نور
مقاله تنظیم کننده های رشد
مقاله .Rosa gallica L

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: رضانژاد فرخنده
جناب آقای / سرکار خانم: طراحی روشنک

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
تولید کالوس و میزان آنتوسیانین در رز گالیکا (Rosa gallica L.) از جداکشتهای رویشی (دمبرگ، برگ و ساقه) و گلی شامل بساک، مادگی و گلبرگ تحت اثر عوامل فیزیکی (نور و تاریکی) و شیمیایی (تنظیم کننده های رشد شامل ۴-D،۲، BAP و GA3) در زمانهای مختلف بررسی شد. جداکشتها روی محیط کشت موراشیگ و اسکوگ (MS) تغییر یافته واجد ویتامینها و تنظیم کننده های رشد لازم کشت شدند و تحت تیمار تاریکی و نیز دوره نوری ۸٫۱۶ ساعت با شدتهای نوری ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ لوکس قرار گرفتند. جداکشتها هر دو هفته یک بار روی محیط کشت تازه واکشت شدند. نتایج نشان داد که غلظت ۳-۲ میلی گرم در لیتر ۲, ۴-D و ۱ میلی گرم در لیتر BAP برای تحریک تولید کالوس در جداکشتهای مختلف بهینه بودند.GA3 سبب کاهش کالوس زایی شد. پس از ۴ روز تولید کالوس در جداکشت ساقه و پس از ۸ روز، القای کالوس در سایر جداکشتها شروع شد و در طی هفته های بعد کالوسها بسیار بزرگ و حجیم شدند. اثر تیمارهای نوری (۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ لوکس) و تاریکی، اثر معنی داری بر کالوس زایی نشان ندادند اما نور با شدت ۲۰۰۰ لوکس تا حدودی سبب بازدارندگی کالوس زایی در جداکشتهای رویشی و بساک شد. کالوسهای ایجاد شده در این گونه در نور، قرمز رنگ و محتوی آنتوسیانین بودند که بالاترین میزان در جداکشتهای برگی با شدت نوری ۲۰۰۰ لوکس مشاهده شد. کالوسهای رشد یافته در تاریکی سفید تا کرم رنگ، نرم و شکننده و محتوی میزان بسیار اندکی آنتوسیانین بودند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.