دانلود مقاله اخلاق زیست خانوادگی در سیره عارفان ثقلینی معاصر

0

مقاله اخلاق زیست خانوادگی در سیره عارفان ثقلینی معاصر که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۹۲ در اخلاق زیستی از صفحه ۱۰۷ تا ۱۴۰ منتشر شده است.
نام: اخلاق زیست خانوادگی در سیره عارفان ثقلینی معاصر
این مقاله دارای ۳۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله اخلاق زیستی
مقاله اخلاق خانواده
مقاله عارفان ثقلینی
مقاله سلامت و بقای زندگی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: خدایار دادخدا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
اخلاق زیستی علم بقای انسان و بهبود زندگی اوست که زیست شناختی را با ارزش های انسانی ترکیب می کند لذا به نوعی با سبک زندگی و اخلاق ارتباط دارد. خانواده رکنی مهم از حیات انسان است که در صعود و سقوط او نقش و جایگاه بی بدیلی ایفا می کند. بدیهی است چنین نهاد سرنوشت سازی باید دارای آیین خاصی باشد تا بتوان از ظرفیت آن در حیات و بقای انسان بهره برداری گردد. این آیین را می توان اخلاق زیست خانواده نام نهاد.
در دین غنی اسلام به کانون مقدس خانواده و نقش آن در تعالی مادی و معنوی انسان به طور جدی توجه شده، و توسط دانشمندان اسلامی از جمله عرفا مورد عنایت ویژه بوده است. عرفای اسلامی در ادوار مختلف اسلام مصداق انسان های مصلح و منشا برکات بسیاری برای بشریت بوده اند و تجارب و رهنمودهای راهبردی و کاربردی در موضوع اخلاق زیستی به ویژه اخلاق زیست خانوادگی را ارائه کرده اند.
سوال اصلی این است که عارفان ثقلینی معاصر از چه اخلاق زیستی در خانواده خود برخوردار بوده و چه توصیه های اخلاقی برای ارتقای سلامت جامع در زیست خانوادگی ارائه کرده اند؟ در این نوشتار سعی شده است تا با روش اسنادی به مطالعه و بررسی آثار و احوال برخی از عارفان مشهور شیعی معاصر و تحلیل و توصیف آن، پاسخ سوال مطروحه دریافت و ارائه شود.
به نظر می رسد عارفان ثقلینی معاصر بر اساس آموزه های ناب اسلامی خود از معرفت و علم و اخلاق و رفتار لازم در حوزه زیست خانوادگی برخوردار بوده و مصداق کاملی از یک انسان مصلح و طبیب معنوی بوده اند و در فرصت های ممکن با روش های مختلف، دیگران را نیز به آداب و آیین زیست اسلامی توصیه کرده اند که باعث ارتقای سطح سلامت، امنیت، آسایش و آرامش فردی و اجتماعی می گردد. زندگی خود این عارفان و پیروان آنها نشان می دهد که نوع سبک زندگی و اخلاق زیستی آنها در خانواده باعث رشد و گسترش بهداشت و سلامت جسمی و روانی افراد و جامعه می گردد و تجربه زیستی و الگوی اخلاقی آنها خانواده ها را استحکام می بخشد. مخصوصا در عصری که بنیاد خانواده ها متزلزل و آمار طلاق ها و فرار از خانه بیش از هر زمان دیگری خود نمایی می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.