دانلود مقاله بررسی اثربخشی امیددرمانی گروهی بر کیفیت زندگی اعضای خانواده بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا

0

مقاله بررسی اثربخشی امیددرمانی گروهی بر کیفیت زندگی اعضای خانواده بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز ۱۳۹۳ در فصلنامه خانواده پژوهی از صفحه ۳۴۵ تا ۳۵۶ منتشر شده است.
نام: بررسی اثربخشی امیددرمانی گروهی بر کیفیت زندگی اعضای خانواده بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا
این مقاله دارای ۱۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله کیفیت زندگی
مقاله امیددرمانی گروهی
مقاله بیماران اسکیزوفرن
مقاله اعضای خانواده

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: دهستانی مهدی

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
ادبیات پژوهش بیانگر این است که اعضای خانواده بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا کیفیت زندگی پایینی را گزارش می دهند. کمبود دانش در مورد نحوه مواجهه با شرایط بیمار و مهارت های حل مساله ناکافی برای حل مشکلات ناشی از شرایط بیمار با سطح پایین تر کیفیت زندگی مراقبان در ارتباط است. پژوهش حاضر سعی داشت با استفاده از امیددرمانی مهارت های مقابله ای و مهارت های حل مساله مراقبان و انگیزه آنان برای حل مشکلات شان را افزایش دهد.
سی عضو خانواده بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا در پژوهش حاضر شرکت کردند. امیددرمانی شامل ۸ جلسه (۴ هفته) بود. هر جلسه حدود ۲ ساعت طول می کشید.
از شرکت کنندگان در گروه امیددرمانی خواسته شد که به پرسش نامه هایی در زمینه کیفیت زندگی و امید پیش از شروع نخستین جلسه و پس از آخرین جلسه پاسخ دهند. علاوه بر این، شرکت کنندگان گروه کنترل به همان ابزارها در دو نوبت و با فاصله زمانی ۴ هفته پاسخ دادند.
نتایج نشان داد که دو گروه شرکت کنندگان تفاوت معناداری با یکدیگر در نمرات پایه کیفیت زندگی و امید نداشتند. تحلیل کواریانس نشان داد که شرکت کنندگان گروه امیددرمانی پس از پایان جلسات در مقایسه با گروه کنترل نمرات بالاتری در خرده مقیاس های سرزندگی (p=0.001)، سلامت روانی (P=0.024)، عملکرد اجتماعی (P=0.006) و سلامت عمومی (p=0.001) داشتند. سایر یافته ها معنادار نبود.
نتایج نشان داد که امیددرمانی گروهی درمانی موثر برای افزایش کیفیت زندگی مراقبان است، به خصوص در بعدهای روان شناختی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.