دانلود مقاله بررسی اثر خیشومی شدگی بر سازه های فرکانسی واکه / a/ قبل و بعد از همخوان خیشومی/ m/ در کودکان شکاف کام

0

مقاله بررسی اثر خیشومی شدگی بر سازه های فرکانسی واکه / a/ قبل و بعد از همخوان خیشومی/ m/ در کودکان شکاف کام که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز و زمستان ۱۳۹۳ در علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد از صفحه ۶۲ تا ۶۸ منتشر شده است.
نام: بررسی اثر خیشومی شدگی بر سازه های فرکانسی واکه / a/ قبل و بعد از همخوان خیشومی/ m/ در کودکان شکاف کام
این مقاله دارای ۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله خیشومی شدگی
مقاله واکه
مقاله ارزیابی آکوستیکی
مقاله شکاف کام
مقاله زبان فارسی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: باغبان کوثر
جناب آقای / سرکار خانم: ترابی نژاد فرهاد
جناب آقای / سرکار خانم: مرادی نگین
جناب آقای / سرکار خانم: مردانی نجمه
جناب آقای / سرکار خانم: اسداله پور فائزه

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هدف: هماهنگی تولیدی دریچه کامی حلقی به اثر همخوان خیشومی بر سگمنت های قبل و بعد از همخوان خیشومی اشاره دارد. یکی شدن فضای تشدیدی خیشومی با حفره دهانی- حلقی، سازه های فرکانسی مسیر صوتی را تغییر می دهد. هدف از این پژوهش بررسی اثر فرآیند هماهنگی تولیدی خیشومی بر سازه های فرکانسی واکه / a/ قبل و بعد از همخوان خیشومی در کودکان شکاف کام فارسی زبان می باشد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی- تحلیلی از ۳۰ کودک شکاف کام ۴ تا ۱۲ ساله خواسته شد طبق ارائه مدل شنیداری، / ama/ را ۳ مرتبه تولید کنند و واکه / a/ را به مدت ۳ ثانیه بکشند. داده ها با استفاده از نرم افزار Praat نسخه ۱۳، ۳، ۵ مورد تحلیل قرار گرفت و بین فرکانس پایه (F0) و سازه های فرکانسی اول تا سوم (F1، F2 و F3) در سه مرتبه تولید / ama/ میانگین گرفته شد. برای بررسی اثر همخوان خیشومی بر واکه قبل و بعد و مقایسه با واکه / a/، از آزمون آنالیز واریانس دوطرفه استفاده شد.
یافته ها: تفاوت F0 در مقایسه های انجام شده میان واکه / a / در قبل و بعد از همخوان خیشومی، واکه / a/ قبل از همخوان خیشومی با واکه / a/ تنها، واکه / a/ بعد از همخوان خیشومی با واکه / a/ تنها معنادار نبود (p>0.000) در حالی که یافته ها نشان داد که تفاوت F1، F2 و F3 در سه حالت مقایسه، معنادار (p<0.001) بود.
نتیجه گیری: در کودکان شکاف کام مورد مطالعه F1، F2 و F3 در واکه / a/ قبل و بعد از همخوان / m/ تحت تاثیر رخدادهای پیش بینی کننده خیشومی بعد از هم تولیدی خیشومی و خیشومی شدگی کاهش می یابند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.