دانلود مقاله بررسی عوامل موثر بر احساس امنیت اجتماعی در شهرها (مطالعه موردی: شهر کرمان)

0

مقاله بررسی عوامل موثر بر احساس امنیت اجتماعی در شهرها (مطالعه موردی: شهر کرمان) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۹۲ در مطالعات جامعه شناختی شهری (مطالعات شهری) از صفحه ۱۰۳ تا ۱۲۲ منتشر شده است.
نام: بررسی عوامل موثر بر احساس امنیت اجتماعی در شهرها (مطالعه موردی: شهر کرمان)
این مقاله دارای ۲۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله امنیت
مقاله احساس امنیت
مقاله فضای فیزیکی شهر
مقاله فضای اجتماعی شهر
مقاله رسانه های جمعی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: بهیان شاپور
جناب آقای / سرکار خانم: فیروزآبادی آمنه

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
با رشد و توسعه شهرنشینی و گسترش کلان شهرها و پیچیده تر شدن روابط اجتماعی شهروندان در شهرها، مفهوم امنیت در شهرها، از حالت اولیه و جنبه های فیزیکی محسوس خارج شده و ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را در بر گرفته است؛ رشد و گسترش ناامنی در شهرها با مطرح شدن پیچیدگی فن آوری و تقسیم کار اجتماعی بیش از توسعه فیزیکی شهرها بوده و این امر احساس امنیت و آسایش و رفاه شهروندان را مورد تهدید قرار داده است.
پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی و تکنیک پیمایش به دنبال پاسخ به این سوال اصلی است که مهم ترین عوامل موثر بر احساس امنیت اجتماعی در شهرها کدامند؟ جامعه آماری در این تحقیق همه شهروندان ۲۰ سال به بالای شهر کرمان هستند که یک نمونه ۵۳۰ نفری به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته اند. برای بررسی میزان امنیت اجتماعی از مقیاس نانلی (۱۹۶۷) استفاده شده است؛ بر این اساس، وضعیت هر دو متغیر امنیت مالی و امنیت جانی در بین شهروندان شهر کرمان (بر اساس میانگین ها) در طیف نسبتا مطلوبی می باشد. یافته ها حاکی از آن است که در بین شهروندان شهر کرمان، بین متغیرهای فضای فیزیکی شهر (r= 0.471)، فضای اجتماعی شهر (r= 0.419)، مشاهده تلویزیون داخلی (r= 0.572)، گوش کردن به رادیو داخلی (r= 0.443)، استفاده از اینترنت (r= 0.332)، پایگاه اقتصادی – اجتماعی (r= 0.613)، سن (f= 9.15) و جنس زن (t=4.19) و جنس مرد (t= 4.26)، با میزان احساس امنیت رابطه معناداری وجود دارد ولی بین وضعیت بومی یا غیربومی بودن شهروندان و احساس امنیت رابطه معناداری مشاهده نشده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.