دانلود مقاله بررسی میزان اعمال جراحی شکم و لگن در بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر

0

مقاله بررسی میزان اعمال جراحی شکم و لگن در بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در آذر و دی ۱۳۹۳ در مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد از صفحه ۱۴۷۲ تا ۱۴۸۰ منتشر شده است.
نام: بررسی میزان اعمال جراحی شکم و لگن در بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر
این مقاله دارای ۹ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله سندروم روده تحریک پذیر
مقاله جراحی شکم
مقاله جراحی لگن

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: امیربیگی تفتی محمدکاظم
جناب آقای / سرکار خانم: امیربیگی تفتی مهدیه
جناب آقای / سرکار خانم: سلمان روغنی حسن

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
مقدمه: سندروم روده تحریک پذیر یکی از شایع ترین اختلالات عملکردی دستگاه گوارش است که از تظاهرات آن درد مزمن شکم همراه با تغییر در اجابت مزاج در غ‍ی‍اب اخ‍ت‍لالات س‍اخ‍تاری است، لذا تمامی تعاریف بیماری بر اساس تظاهرات بالینی است. در این مطالعه میزان اعمال جراحی شکم و لگن در بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر بررسی گردید.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی ۳۱۴ بیمار مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر مراجعه کننده به درمانگاه های گوارش استان یزد در طی سال های ۹۱-۱۳۸۸ به عنوان گروه مورد و ۳۱۹ بیمار بدون سندروم روده تحریک پذیر به عنوان گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند و میزان اعمال جراحی شکم و لگن در آنها بررسی گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۶ و آزمون آماری Chi-Square تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: ۴۶٫۸% از افراد مورد مطالعه مرد و ۵۳٫۲% آنها زن بودند. میانگین سنی آنها ۳۷ سال بود که در دو گروه مورد و کنترل تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد. میزان کله سیستکتومی در گروه مورد بیش از ۳ برابر گروه کنترل (۵٫۴% در مقابل ۱٫۶%) و اپاندکتومی حدود ۳ برابر (۱۱% در مقابل ۳٫۸%) و فتق اینگوینال ۲٫۵% در مقابل ۰٫۳% بود.
نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالاتر اعمال جراحی شکم و لگن به خصوص کله سیستکتومی و اپاندکتومی در بیماران سندروم روده تحریک پذیر لزوم دقت و تامل بیشتر برای تصمیم گیری جهت عمل جراحی پیشنهاد می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.