دانلود مقاله بی اختیاری ادرار فشاری: مقایسه ای بین نتایج روش های جراحی کولپوسوسپانسیون برچ و نوار ترانس واژینال

0

مقاله بی اختیاری ادرار فشاری: مقایسه ای بین نتایج روش های جراحی کولپوسوسپانسیون برچ و نوار ترانس واژینال که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۹۳ در فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از صفحه ۱۰۳ تا ۱۰۸ منتشر شده است.
نام: بی اختیاری ادرار فشاری: مقایسه ای بین نتایج روش های جراحی کولپوسوسپانسیون برچ و نوار ترانس واژینال
این مقاله دارای ۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله بی اختیاری ادرار فشاری
مقاله کولپوسوسپانسیون برچ
مقاله نوار ترانس واژینال
مقاله سیستوسل

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: دهقانی کرامت
جناب آقای / سرکار خانم: فروغیان فریده
جناب آقای / سرکار خانم: دیلمقانی زاده محمد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
سابقه و هدف: روش های جراحی متعددی برای ترمیم بی اختیاری ادرار فشاری در زنان به وجود آمده اند. این مطالعه به منظور مقایسه کارآیی دو روش متداول کولپوسوسپانسیون برچ و نوار ترانس واژینال انجام گرفت.
روش بررسی: در این تجربی-کاربردی از سال ۱۳۷۲ الی ۱۳۹۱، ۲۸۳ زن مبتلا به بی اختیاری ادرار فشاری تحت عمل های جراحی کولپوسوسپانسیون برچ (۱۵۷ بیمار) و یا نوار ترانس واژینال (۱۲۶ بیمار) قرار گرفتند. نتایج روش های جراحی ۶ و ۱۲ ماه پس از جراحی ارزیابی شدند. دویست و شصت و دو بیمار دچار سیستوسل نیز بودند که به صورت هم زمان طی روش های کولپوسوسپانسیون برچ (۱۵۷ بیمار) یا نوار ترانس واژینال (۱۰۵ بیمار) ترمیم شدند.
یافته ها: از ۱۲۶ بیماری که تحت عمل نوار ترانس واژینال قرار گرفتند، ۱۱۹ بیمار (۹۴٫۴%) در ماه ۶ و ۶۳ بیمار (۵۰%) در ماه ۱۲ خشک بودند. از ۱۵۷ بیماری که تحت عمل کولپوسوسپانسیون برچ قرار گرفتند، ۱۵۶ بیمار (۹۹٫۴%) در ماه ۶ و ۱۵۳ بیمار (۹۷٫۵%) در ماه ۱۲ خشک بودند. مقایسه این دو روش جراحی حاکی از اختلافی معنی دار در نتایج به دست آمده، به ویژه در پیگیری ماه ۱۲ داشت (p<0.05)میزان موفقیت ترمیم همزمان سیستوسل در ۱۵۷ بیمار گروه کولپوسوسپانسیون برچ ۱۰۰% و در ۱۰۵ بیمار گروه نوار ترانس واژینال ۹۳٫۳% بود.
نتیجه گیری: با توجه به نرخ شکست بالاتر روش نوار ترانس واژینال در مطالعه حاضر توصیه می شود در ترمیم بی اختیاری ادرار فشاری از روش کولپوسوسپانسیون برچ استفاده گردد؛ با این مزیت که طی آن جراح می تواند به طور هم زمان سیستوسل های شدید را ترمیم نماید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.