دانلود مقاله تغییر در اضطراب و عاطفه زنان در درمان ناباروری به روش IVF-ICSI

0

مقاله تغییر در اضطراب و عاطفه زنان در درمان ناباروری به روش IVF-ICSI که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در ۱۳۹۳ در مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان از صفحه ۳۲ تا ۴۱ منتشر شده است.
نام: تغییر در اضطراب و عاطفه زنان در درمان ناباروری به روش IVF-ICSI
این مقاله دارای ۱۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله لقاح خارج رحمی
مقاله اضطراب
مقاله عاطفه
مقاله ناباروری

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: ییلاق بیگی مانک
جناب آقای / سرکار خانم: مظاهری محمدعلی
جناب آقای / سرکار خانم: نشاط دوست محمدطاهر
جناب آقای / سرکار خانم: منشئی غلامرضا
جناب آقای / سرکار خانم: طالبی هوشنگ

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
مقدمه: ناباروری در دنیای امروز به صورت یک نگرانی اجتماعی در آمده که پیشامدی استرس زا یا هیجان آور و ناکام کننده برای زوج هاست که با استرس های گوناگون اجتماعی،روانی، جسمی و مالی همراه می شود IVF-ICSIیکی از روش های درمان ناباروری است.
هدف: بررسی تغییر اضطراب زنان مراجعه کننده به درمانگاه های استان گیلان در درمان با روش IVF-ICSI
مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع میدانی و مقطعی به صورت اندازه گیری مکرر انجام شد. نمونه مورد مطالعه ۷۴ نفر بود که از فروردین تا مرداد ماه ۱۳۹۱ برای درمان ناباروری به روش نامبرده اقدام کرده بودند و برای شرکت در پژوهش رضایت داشتند. این افراد پرسشنامه های اطلاعات دموگرافی، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و پرسشنامه اضطراب حالت اسپیل برگر را در سه مرحله (پیش از شروع درمان ناباروری، هنگام دریافت تخمک و در زمان انتقال جنین) تکمیل کردند.
نتایج: میانگین سنی زنان با ناباروری در این پژوهش ۳۸٫۳۲ (۵٫۰۸±) سالگی بود. مشکل ناباروری در این افراد ۸۴٫۳۷% به زنان، ۲۲ .۱۶% به مردان، ۹۵٫۴۵% هم به مرد و هم به زن مربوط بود. در بررسی تفاوت عاطفه مثبت، عاطفه منفی و اضطراب حالت در زیرگروه ها، به طور معنی دار با افزایش سن عاطفه مثبت کاهش می یافت (t -2.78، P<0.05) همچنین عاطفه مثبت در زنان با ناباروری اولیه بیش از زنان با ناباروری ثانویه بود (t -2.11، P<0.05) در سایر متغیرها بین زیرگروه ها تفاوت معنی دار وجودنداشت. با آزمون ANOVA اندازه های مکرر متغیرهای عاطفه مثبت (F -4.14؛ P<0.05) عاطفه منفی (F -23.69؛ P<0.01)، اضطراب حالت (F -3.80؛ P<0.05)، در زنان پیش از شروع درمان به روش IVF-ICSIتفاوت معنی داری با زمان انجام درمان ناباروری داشت.
نتیجه گیری: با توجه به این که فرایند درمان ناباروری به روش IVF-ICSI زنان را در استرس قرار داده و در آنان زمینه اضطراب و افسردگی را فراهم می کند، مداخله در این خصوص و استفاده از مشاوره و روان درمانی پیشنهاد می شود که براساس مراحل درمان ناباروری و با توجه به تغییر در سطوح اضطراب و عاطفه تنظیم شده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.