دانلود مقاله عنوان فارسی: تبیین استطاعت از منظر متکلمان امامیه تا قرن چهارم (عنوان عربی: موقف متکلمی الامامیه فی المسأله الإستطاعه إلی القرن الرابعه)

0

مقاله عنوان فارسی: تبیین استطاعت از منظر متکلمان امامیه تا قرن چهارم (عنوان عربی: موقف متکلمی الامامیه فی المسأله الإستطاعه إلی القرن الرابعه) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز ۱۳۹۲ در پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی) از صفحه ۷۷ تا ۱۰۳ منتشر شده است.
نام: عنوان فارسی: تبیین استطاعت از منظر متکلمان امامیه تا قرن چهارم (عنوان عربی: موقف متکلمی الامامیه فی المسأله الإستطاعه إلی القرن الرابعه)
این مقاله دارای ۲۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله کلیدواژه فارسی: مع الفعل
مقاله متکلمان امامیه
مقاله مدرسه کوفه
مقاله مدرسه قم (کلیدواژه عربی: مع الفعل
مقاله متکلمی الامامیه
مقاله مدرسه کوفه
مقاله مدرسه قم)

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: خادمی عین اله
جناب آقای / سرکار خانم: رحیمی جعفر

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
چکیده فارسی:
معنای لغوی استطاعت قدرت است و به همین معنا در قرآن استعمال شده است. از همان ابتدای نیمه نخست قرن اول هجری از استطاعت سوال می شده و روایتی از حضرت علی (ع) به دست ما رسیده که ایشان به تبیین استطاعت پرداخته اند. در پی گذشت زمان اصطلاح استطاعت کلامی به وجود آمده و طبق گزارش های تاریخی زراره بن اعین از جمله کسانی است که در این مساله دست به تالیف زده است. دو قول اصلی استطاعت مع الفعل و استطاعت قبل از فعل در بین فرق اسلامی طرفدارانی دارد. در درون شیعه نیز هر دو قول طرفدار داشته و دو جریان اصلی را به وجود آورده است. در مکتب حدیثی – کلامی قم، شیخ صدوق طرفدار استطاعت قبل از فعل و ثقه الاسلام کلینی استطاعت مع الفعل را قائل بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.