دانلود مقاله فراوانی دندان های نهفته در بیماران مراجعه کننده به کلینیک های دندانپزشکی

0

مقاله فراوانی دندان های نهفته در بیماران مراجعه کننده به کلینیک های دندانپزشکی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در خرداد و تیر ۱۳۹۳ در مجله دانشگاه علوم پزشکی قم از صفحه ۶۹ تا ۷۳ منتشر شده است.
نام: فراوانی دندان های نهفته در بیماران مراجعه کننده به کلینیک های دندانپزشکی
این مقاله دارای ۵ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله شیوع
مقاله دندان های نهفته
مقاله مولر سوم
مقاله قم
مقاله ایران

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: عبدالرزاقی مریم
جناب آقای / سرکار خانم: مهدی پور آیدا
جناب آقای / سرکار خانم: آسایش حمید

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
زمینه و هدف: وجود دندان های نهفته پدیده شایعی است و در جوامع مختلف، میزان شیوع و توزیع آن تنوع قابل ملاحظه ای دارد. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی دندان های نهفته و الگوی نهفتگی در بیماران مراجعه کننده به کلینیک های منتخب شهر قم انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، ۲۶۰ رادیوگرافی پانورامیک و اطلاعات ثبت شده مربوط به بیماران مراجعه کننده به ۳ کلینیک دندانپزشکی خصوصی در شهر قم (سال ۱۳۹۲) ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و آزمون کای دو یا دقیق فیشر انجام شد. سطح معنی داری، کمتر از ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته ها: از بین ۲۶۰ بیمار، ۱۰۸ بیمار (۴۱٫۵%) حداقل یک دندان نهفته داشتند و شایع ترین دندان های نهفته، دندان های مولر سوم به خصوص در ناحیه سمت چپ مندیبل بود. شایع ترین نوع نهفتگی دندان عقل از نظر عمق، نهفتگی نوع B و از نظر زاویه در فک پایین، نهفتگی مزیوانگولار و در فک بالا، نهفتگی ورتیکال بود. شیوع نهفتگی در زنان بیشتر از مردان گزارش شد، که از نظر آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه، فراوانی دندان های نهفته در بیماران مراجعه کننده به کلینیک های دندانپزشکی در شهر قم نسبتا بالا می باشد که این موضوع، اهمیت انجام غربالگری، تشخیص و درمان به موقع را نشان می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.