دانلود مقاله مقایسه میزان دقت سونوگرافی با سی تی اسکن بدون ماده حاجب در تشخیص سنگ های مجاری ادراری

0

مقاله مقایسه میزان دقت سونوگرافی با سی تی اسکن بدون ماده حاجب در تشخیص سنگ های مجاری ادراری که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در ۱۳۹۲ در مجله علمی پزشکی جندی شاپور از صفحه ۲۰۹ تا ۲۱۵ منتشر شده است.
نام: مقایسه میزان دقت سونوگرافی با سی تی اسکن بدون ماده حاجب در تشخیص سنگ های مجاری ادراری
این مقاله دارای ۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله سونوگرافی
مقاله سی تی اسکن بدون تزریق
مقاله سنگ مجاری ادراری
مقاله حساسیت
مقاله ویژگی
مقاله ارزش اخباری مثبت
مقاله ارزش اخباری منفی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: طهماسبی مرتضی
جناب آقای / سرکار خانم: ممبینی حیات
جناب آقای / سرکار خانم: فضیلی محمدسینا
جناب آقای / سرکار خانم: رحیم فاخر

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
زمینه و هدف: تعیین حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی، و دقت سونوگرافی در مقایسه با سی تی اسکن بدون ماده حاجب در تشخیص سنگ های ادراری است.
روش بررسی: این مطالعه از مهر تا اسفند ماه ۱۳۹۰ بر روی بیماران با سنگ ادراری دیده شده در سی تی اسکن بدون تزریق انجام شد و در همان روز سونوگرافی بدون آمادگی روده ای، توسط رادیولوژیست غیر مطلع از نتیجه سی تی اسکن انجام شد. سپس اطلاعات سی تی اسکن و سونوگرافی شامل اندازه و محل سنگ ها جمع آوری و آنالیز آماری انجام گردید.
یافته ها: حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی و دقت سونوگرافی نسبت به سی تی اسکن در تشخیص سنگ های کالیس های کلیه، لگنچه، حالب و مثانه به ترتیب تعیین گردید. در مجموع حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی و دقت کلی سونوگرافی نسبت به سی تی اسکن به ترتیب: ۷۸٫۷، ۹۱٫۷، ۹۱٫۹، ۸۷٫۴ و ۸۸٫۲ درصد بود.
نتیجه گیری: سونوگرافی روش مطمئنی در تشخیص و تایید سنگ های لگنچه و مثانه است، اما در خصوص تشخیص سنگ های حالب و کالیس روش مطمئنی محسوب نمی گردد. نهایتا سونوگرافی با توجه به اینکه با دقت بالا می تواند عمده سنگ های ادراری را مشخص نماید و فاقد اشعه مضر رادیولوژی است، لذا به عنوان اولین اقدام تشخیصی پیشنهاد می گردد. بدیهی است با توجه به اینکه در بررسی سنگ های کوچکتر از ۳ میلی متر و سنگ های حالب و کالیس از دقت لازم برخوردار نیست، لذا در صورت ظن بالینی و عدم مشاهده سنگ در سونوگرافی روش سی تی اسکن مولتی اسلایس پیشنهاد می گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.