دانلود مقاله نقش جهان شناختی و انسان شناختی وحیانی در اخلاق زیست محیطی با تاکید بر آموزه های قرآنی

0

مقاله نقش جهان شناختی و انسان شناختی وحیانی در اخلاق زیست محیطی با تاکید بر آموزه های قرآنی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۹۲ در اخلاق زیستی از صفحه ۱۴۱ تا ۱۶۲ منتشر شده است.
نام: نقش جهان شناختی و انسان شناختی وحیانی در اخلاق زیست محیطی با تاکید بر آموزه های قرآنی
این مقاله دارای ۲۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله اخلاق
مقاله محیط زیست
مقاله آموزه قرآنی
مقاله انسان شناختی
مقاله عدالت

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: مرزبند رحمت اله
جناب آقای / سرکار خانم: محمدی لایینی محمدباقر

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
وجود بحران های زیست محیطی و ناکافی بودن دخالت های مدیریتی در حل مسائل آن، توجه روزافزون به نگرش های اخلاقی در مواجهه با آن را به دنبال داشته است. چرا که جهان بینی ها و راهنمایی های اخلاقی بر رفتارهای فردی و جمعی اثرگذار است. با درک اهمیت جهان بینی یا باورهای زیست محیطی به عنوان مبنای تعیین کننده رفتارهای زیست محیطی، نظریه ها و مکاتبی مختلفی از قبیل انسان مدار و غیرانسان مدار شکل گرفته است. هدف از این مقاله بررسی مبانی جهان شناختی و انسان شناختی قرآنی در اخلاق زیست محیطی است.
از مطالعه در آیات چنین مستفاد می شود که مولفه های خاصی در جهان شناختی و انسان شناختی قرآنی وجود دارد. ویژگی هایی چون تقدس عالم طبیعت، حق همگانی بودن طبیعت، حرکت تکاملی آن، نیز خلیفه اللهی انسان و کرامت وی که مبنای اخلاق زیست محیطی به شمار می آید. چنین نگرشی از جهان طبیعت و انسان در اندیشه وحیانی، اصول و ارزش های خاص زیست محیطی وحیانی را در پی دارد. ارزش هایی از قبیل عمران و آبادانی، عدالت، و امانتداری که در حقیقت چارچوب بایدها و نبایدهای رفتار زیست محیطی را شکل می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.