زندگی جذاب سکویا، بزرگترین درخت جهان

0

سکویا، بزرگترین درخت جهان | Giant Sequoia Trees

شما را نمی دانم، اما من هر وقت که در ذهنم جنگلی را تصور می کنم، درختان بسیار بزرگی تجسم می شوند که هم پهن و هم بلند اند. پارک ملی یوسمیت، که جایگاه بزرگترین درخت جهان یعنی گونه سکویای غول پیکر است، این رویا را برآورده می کند. با اینکه در برخی از نقاط جهان گونه هایی از این درخت یافت می شود (که به صورت مصنوعی کاشته شده اند)، اما بزرگترین آن ها در پارک ملی یوسمیت آمریکا قرار گرفته است. در ادامه این متن، با ما همراه باشید تا با هم با سکویای غول پیکر بیشتر آشنا شویم.

درختان غول یا سکویا | Giant sequoias

درختان سکویای غول پیکر، بزرگترین درختان شناخته شده در زمین هستند که تنها در شیب غربی سیرا نوادا و در ارتفاع بین ۴۵۰۰ تا ۷۰۰۰ پایی (۱۳۷۱.۶ تا ۲۱۳۳.۶ متری) رشد می کنند. این درختان در هیچ کجای دیگری در این سیاره دیده نشده، اما با این حال نزدیک به سکویای همیشه‌سبز کالیفرنیا (Coast Redwoods) بلندترین درختان روی زمین هستند. در پارک ملی یوسمیت، شما می توانید در درختستان ماریچوسا، سکویا ببینید و همچنین می توانید برای دیدن این درخت، به درختستان های خلوت تری در نزدیکی Crane Flat بروید. یوسمیت محل زندگی حدودا ۵۵۰ درخت سکویا است که در درختستان های مختلفی دیده می شوند.

ویژگی ها

سکویا از شاخه مخروطیا، تیره سرویان و سردهٔ درختان غول است. بزرگترین درخت دنیا می تواند ۵۰ تا ۸۵ متر ارتفاع داشته باشد و قطر آن بین ۶ تا ۱۰ متر می رسد. البته درختان رکورد شده قدیمی تری هم وجود دارند که تا ۹۴.۸ متر ارتفاع داشته اند. بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، گونه هایی از سکویای همیشه سبز پیدا شد که قطر آن ها از درختان سکویای غول پیکر بزرگ تر بوده است.

قدیمی ترین درخت سکویای شناخته شده بر اساس تعداد حلقه های تنه، ۳۵۰۰ سال پیش بوده است و به طور کلی می توان گفت این درختان، قدیمی ترین موجودات زنده در جهانند. جالب است بدانید که از آنجایی که رسیدن ارتفاع درخت به چیزی حدودا ۷۶ متر، زمان زیادی می خواهد (حدودا ۲ تا ۲۵۰۰ سال) پس می توان از این موضوع نتیجه گرفت تمام درختان غول پیکر سکویا، بسیار پیر بوده و سن آن ها زیاد است.

بذر میوه های این درختان، ۴-۷ سانتی متر بلندی دارند و ۱۸-۲۰ ماه نیاز دارند تا بالغ شوند. هر چند آن ها به طور معمول سبز باقی مانده و به مدت ۲۰ سال بسته خواهند ماند. هر میوه دارای ۳۰ تا ۵۰ پوسته مارپیچ مرتب است و این میوه ها هر کدام حدودا ۲۳۰ بذر دارند. چوب درختان سکویای بالغ بسیار مقاوم در برابر فرسایش است اما به دلیل خاصیت فیبری و شکننده بودن، عموما برای ساخت و ساز مناسب نیست.

این درخت همچنین یکی از درختان زینتی محبوب در بسیاری از نقاط است. در بسیاری از مناطق اروپای غربی و جنوبی، شمال غربی اقیانوس آرام، امریکای شمالی به سمت جنوب غربی استان بریتیش کلمبیا، جنوب ایالات متحده، جنوب شرقی استرالیا، نیوزیلند و مرکز-جنوب شیلی می توانند این گیاه را پرورش دهند.

بزرگ ترین درخت سکویا، ژنرال شرمن

در میان درختان سکویای تا به حال شناخته شده، یکی از آن ها وجود دارد که با قطر ۱۰ متری، بزرگترین درخت جهان نام گرفته است. تنه این درخت به قدری پهن است که برای اینکه دور آن احاطه شود، نیاز است که حدقل ۱۷ فرد بزرگسال دست به دست هم دهند و اطراف آن را بگیرند؛ ابهت آن را فرض کنید! محدوده ۳۰ متری این درخت و شاخه هایی که آن را به یکی از زیباترین درختان جهان تبدیل کرده، باعث شده که یکی از جاذبه های گردشگری پارک ملی یوسمیت محسوب شود.

متاسفانه بزرگ ترین شاخه این درخت، به خاطر طوفانی که در این منطقه رخ داد در سال ۲۰۰۶ شکست؛ شاخه ای به به قطر ۱.۸ متر و طولی به اندازه ۳۰.۵ متر. البته این اتفاق چندان هم برای درخت بد نشد، زیرا به گفته کارشناسان محیط زیست، این اتفاق به بقای درخت در زمان وزش بادهای شدید و طوفان کمک کرده و به طور کل، امری طبیعی برای درختان سکویا است.

قبل از درخت شرمن، بزرگترین درخت دنیا، مادر جنگل بود که در پارک ایالتی Calaveras Big Trees قرار داشت. سرنوشت مادر جنگل کمی عجیب و غریب بود و به دست دوست دارانش رقم خورد. افرادی که به این درخت علاقه داشتند، به این منظور که افراد دیگر جهان آن را بتوانند ببینند، اقدام به کاری کردند که برای درخت آن چنان هم جذاب نبود. آن ها درخت را بریده و در قایقی به دور دنیا فرستادند.

اما پس از مرگ درخت مادر جنگل، دو اتفاق افتاد: یکی اینکه درخت ژنرال شرمن عنوان بزرگترین درخت جهان را از آن خود کرد که در همین پارک ملی قرار دارد. نکته بعدی این است که توجه کارشناسان محیط زیست به بقا و نگهداری از این درختان بزرگ، بیشتر جلب شد تا جایی که اقدامات بیشتری برای حفظ آن ها صورت گیرد.

حقایقی در مورد بزرگترین درخت دنیا

  • درخت سکویا می تواند بیشتر از ۳ هزار سال زندگی کند.
  • پوست درخت سکویا بسیار بسیار ضخیم است. در بخش پایینی تنه آن، پوست می تواند به ۹۰ سانتی متر هم برسد.
  • بزرگترین سکویای دنیا، بلندتر از یک ساختمان ۲۶ طبقه است.
  • سکویای غول پیکر یکی از سخت ترین درختان جهان است. پوست ضخیم آن ها باعث مقاومت در برابر شعله و همچنین در برابر پوسیدگی قارچ و سوسک های چوب خورنده می شود.
  • سکویای های غول پیکر از لحاظ طول عمر، سومین درخت دنیا هستند و تنها درختانی که بیشتر از آن ها عمر می کنند کاج زبرمیوه (Bristlecone pine) و درخت آلرس (Alerce trees) هستند.
  • رشد آن ها هیچ وقت متوقف نمی شود، مگر اینکه بمیرند.
  • این درختان برای اینکه بقای بیشتری داشته باشند، نیاز است که تنها یک بار در طول عمرشان زاد و ولد داشته باشند.
  • سکویای غول پیکر، بزرگترین درخت جهان تنها هر ۲۰ سال یک بار بازتولید می کند که آن هم توسط زادآوری بذرهایش که در میوه های آن قرار گرفته اند، اتفاق می افتد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.