۴۰نوع تمرین برای رشد و استواری در نویسندگی (قسمت دوم)

0

ادامه ی ۴۰نوع تمرین برایر رشد و استواری در نویسندگی

راه های رشد در نویسندگی 

۲۱- در جلسه خوانده و روی آن بحث شود.

۲۲ – داشتن دفتری مخصوصی برای ثبت جملات و قطعات زیبا و مرور بر آنها.

۲۳ – یادداشت کردن لغات و اصطلاحات تازه و غریب و مراجعه به لغت یا پرسیدن از دیگران جهت فهم معنی.

۲۴ – یادداشت کردن تعابیر جالب و به کار بردن آنها در ضمن جملات خود.

۲۵- مقابله  یک ترجمه با متن اصلی، یا مقایسه  ترجمه های مختلف یک متن با یکدیگر و توجه به نقاط قوت و ضعف هر کدام.

۲۶ – بیان ملاک ها و معیارهای خوبی و بدی و قوت وضعف قلم و مشخص ساختن آنها روی نوشته های موجود.

۲۷- بحث و بیان انواع سبک ها و مکتبهای ادبی با خواندن نمونه هایی از هر یک.

۲۸ – معادل یابی برای برخی واژه ها و ترکیبهای عربی که در نوشتههای فارسی متداول است.

۲۹ – خواندن یک متن دارای اغلاط ادبی و دستوری در جلسه، تا حاضران ایرادهای آن را بگویند.

۳۰- انتخاب عنوان و زیبا و گویا برای حکایات و اشعار.

۳۱- نوشتن متنی با لغات ترکیبی از یک واژه (مثلا:زبانزد، گاوزبان، زخم زبان، زبان دراز، زبانه).

۳۲- تمرین روی نوشتن جملات شیوا و کوتاه و نغز و پر معنا (کلمات قصار).

۳۳- دادن واژه هایی به افراد، تا درباره  آنها مطالعه کرده، در توضیح اقلیم، علم اعلاد، ناسوت، ابراهیم ادهم، حقیقت کشف

۳۴- صفحهای از یک کتاب تکثیر شود و در اختیار افراد نهاده شود، تا آن را ویراستاری، اصلاح لفظی، علامت گذاری و… کنند.

۳۵ – خلاصه نویسی از یک حادثه در یک صفحه، مثلاً جنگ بدر، بعشت پیامبر، حادثه  عاشورا، قیام ۱۵ خرداد، نهضت جنگل و…

۳۶ – نوشتن جملات کوتاه یک سطری و پلاکاردی برای مناسبتها، یا نوشتن آگهی دعوت به یک مراسم یا نامه به یک اداره، یا متن تبریک و تسلیت.

۳۷- ارائه  یک بیت شعر پرمضمون، تا آن را شرح کنند.

۳۸ – طرح کلیات و سرفصلهای یک داستان تخیلی، تا آن را به صورت یک قضیه  کامل در آورند.

۳۹- نوشتن متنی نیم صفحهای با به کارگیری مثلاً این کلمات: دشت، بیداری، گریه، شوقی، عصمتا، شهاب، بیابان، قلم، صفحه، پیراهن، بیهودگی، حضور، چشمه، لاله، عبیر، سنگ، حنجره، سلیمان، مور (انتخاب موضوع آزاد باشد). یا دادن کلماتی مثل: شب، زمین، رؤیا، قبیله، شکسته، چهره، روشن، دوستی، نغمه، عیسی، غزل، آهو، نشانه، شوق، بی قراری (و نوشتن قطعه ای درباره  مادر یا هر موضوع پیشنهادی دیگر).

۴۰ – موضوعی در کلاس طرح شود و از افراد بخواهید تا هر نکته نمونه ای از کار برای تقویت اذهان و پرورش معانی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.