سناتور مریلند شغل خود در مدارس پرینس جرج را به دلیل نگرانیهای اخلاقی ترک میکند
واتسون گفت که به دنبال یک چالش قانونی برای حفظ شغل بوده، اما «ارزش زحمت را نداشت»
نوشته توسط: کریستین کاندن و ویلیام جِی فورد

سناتور ران واتسون (د-پرینس جرج) با سایر شرکتکنندگان در مراسم آغاز کارزار نماینده ونسا آتربی برای سمت اجرایی شهرستان هاوارد در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۵ صحبت کرد. (عکس: کریستین کاندن/مریلند ماتترز)
سناتور ایالت مریلند ران واتسون (د-پرینس جرج) روز دوشنبه اعلام کرد که به دلیل نگرانیهای اخلاقی از سمت خود در سیستم مدارس شهرستان پرینس جرج استعفا داده است.
بر اساس قانون اخلاقی ایالتی، اعضای مجلس عمومی عموماً اجازه ندارند از شغلهای ثانویه در دولتهای ایالتی یا محلی درآمد کسب کنند، زیرا ممکن است منجر به تضاد منافع شود.
واتسون درخواست کرد که برای نقش خود به عنوان مشاور ارشد موقت به ناظر مدارس پرینس جرج معافیتی اعطا شود. اما کمیته مشترک اخلاق قانونگذاری، که چنین درخواستهایی را بررسی میکند، بر اساس نامهای مورخ ۲۷ اکتبر از روسای این کمیته که توسط مریلند ماتترز به دست آمده است، تصمیم گرفت که قانون ایالتی واتسون را از داشتن این سمت منع میکند.
واتسون روز دوشنبه گفت که در ۱ دسامبر استعفا داده است. او افزود که بهدنبال چالشی قانونی برای تصمیم کمیته فکر کرده، اما تصمیم گرفت از آن صرف نظر کند و گفت «ارزش زحمت را نداشت».
واتسون گفت که به سرپرست موقت جدید مدارس شهرستان پرینس جرج، شون جوزف، که در ۱۳ ژوئن توسط رئیس اجرایی شهرستان ایسا بریوبوی منصوب شد، کمک کرده و او تنها بیش از دو ماه زمان داشته تا برای شروع مدرسه در ۲۶ اوت این شهرستان آماده شود. واتسون در ۲۵ ژوئیه منصوب شد.
«دورهای پر از آشوب و عدم قطعیت بود»، گفت واتسون، که پیش از این عضو هیئتمدیریت مدرسه در پرینس جرج بود. «حضور در کنار سرپرست و کمک به او برای هدایت این دوره، همانطور که توانست تیم خود را تشکیل دهد و این دفاتر را راهاندازی کند، به نظر من بسیار ارزشمند بود.»

در نقش خود، واتسون به ناظر در زمینههای «سیاست، استراتژی، حمایت و مسایل عملیاتی» مشاوره داد و «اولویتها و ابتکارات» ناظر را طراحی و اجرا کرد، طبق نامه کمیته اخلاق.
در بیانیهای که روز سهشنبه آماده شد، جوزف از واتسون تشکر کرد؛ دانشی که «از حوزه ما و چشمانداز قانونگذاری مریلند» داشت، به او در انتقال به نقش ناظر کمک کرد.
«سناتور واتسون یک مأموریت کوتاهمدت را پذیرفت و به ندای وظیفه برای خدمت به دانشآموزان و کارکنان ما پاسخ داد»، بیانیه جوزف اعلام کرد. «ما همچنین وظیفه بزرگتر او — نمایندگی مردم مریلند بهعنوان سناتور منتخب حوزه ۲۳ — را میشناسیم و از ادامه حمایت او از شهرستان پرینس جرج قدردانی میکنیم.»
واتسون هنوز در وبسایت سیستم مدارس به عنوان مشاور ارشد موقت رئیس در بعدازظهر دوشنبه فهرست شده بود، اما آن صفحه تا عصر دوشنبه حذف شد.
دیدرا دالی، مشاور اخلاق مجلس، اجازه ندارد بهصورت عمومی دربارهٔ پروندههای خاص اخلاقی صحبت کند، اما گفت که کمیته به طور کلی انتظار «پاسخ سریع و فوری» را پس از ارسال نامه به قانونگذار دارد. البته برای قانونگذاران زمان مشخصی برای اعمال تغییرات لازم اختصاص داده میشود.
دالی گفت: «کمیته میداند که بهعنوان یک عضو، باید گزینههای خود را ارزیابی کنید». «کمیته معمولاً از عضو میپرسد: «خب، باید تصمیم بگیرید و ما در چند هفته آینده پیگیری خواهیم کرد». کمیته چنین نمیگوید: «امروز نامهام را دریافت کردی، در پنج دقیقه دفترت را خالی کن.»
دالی گفت که در قانون ایالتی برخی استثناها وجود دارد که به برخی قانونگذاران اجازه میدهد شغل دوم در دولتهای ایالتی یا محلی داشته باشند. برای مثال، قانونگذارانی که پیش از نامزدی شغل دولتی داشتهاند، میتوانند آن موقعیت را حفظ کنند.
علاوه بر این، قانونگذاران میتوانند بهعنوان «افسر غیرمنتخب نیروی انتظامی یا کارگر تیم آتشنشانی یا نجات» کار کنند بدون نیاز به تأیید کمیته اخلاق، طبق راهنمای اخلاق ایالتی.
کمیته میتواند برای موقعیتهای تدریس، برای موقعیتهای «خدمات انسانی» مانند مددکار اجتماعی، و برای موقعیتهایی که تحت فرآیند استاندارد «استخدام بر پایه شایستگی» هستند، استثنا اعطا کند، مطابق با راهنمای اخلاق. این هیئت میتواند ارتقاءهای منطقی یا تغییرات شغلی برای مقامات منتخب که پیش از انتخاب شغل دولتی داشتند، نیز تأیید کند.
راهنما میگوید: «یک عضو باید پیش از پذیرش شغلی که نیاز به استثنا دارد، با کمیته اخلاق تماس بگیرد».
دالی گفت مدیریت شغلهای دوم قانونگذاران «همیشه یک تعادلسنجی است».
دالی گفت: «ما یک مجلس شهروندی هستیم و این مفید است زیرا مردم تجربه واقعی از زندگی دارند که میتوانند به کار گیرند و میتوانیم محصول کاری بهتری داشته باشیم».
دالی افزود که مشکلاتی زمانی بهوجود میآید که قانونگذاران میتوانند از داشتن یک شغل خاص همزمان با عضویت در مجلس عمومی سود ببرند.
دالی گفت: «وقتی به دولتهای محلی نگاه میکنیم، مجلس عمومی بودجهٔ قابلتوجهی فراهم میکند و تصمیمات خود را در مورد لایحههایی که بر آنها تأثیر میگذارد میگیرد. این تنش ذاتی وجود دارد و این نهادهای دولتی بهطور قابلتوجهی به حسن نیت مجلس عمومی وابستهاند.»