انواع امکانات اینترنت برای دانشجویان

0

هدف دانشجویان تحصیلات تکمیلی از این امکان، بیشتر ارتباط بهتر با مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و دسترسی به اطلاعات علمی میباشد. فراهم آوردن امکان انتقال سریع دادههای پژوهشی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از یک مرکز پژوهشی به مراکز دیگر از اهداف دیگر این پدیده تلقی می شود. یکی از امکانات اینترنت، همان وب ‘‘ یا تار جهان گستر وب” WWW میباشد. از طریق وب می توان به اطلاعات قرار داده شده در صفحات مربوط به دانشگاه ها، کتابخانه ها، بخش های دولتی و … دسترسی یافت و پس از یافتن یک مطلب خاص، آن را به رایانه خود منتقل کرد. اغلب وب و اینترنت را به جای هم به کار میبرند، در حالی که وب قسمتی از اینترنت است و پس از آن پست الکترونیکی قرار دارد.

وب مجموعه بسیار عظیمی از اطلاعات است که به صورت صفحات وب در رایانه های سرویس دهنده سراسر جهان نگه داری می شوند. کامپیوترهایی که اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار میدهند و به عنوان یک رایانه مرکزی شبکه را کنترل میکنند رایانه میزبان ” گفته می شوند و به کامپیوترهایی که این اطلاعات را دریافت می کنند ولی دارای امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات نیستند مشتری یا سرویس گیرنده گفته میشوند. برای اینکه یک سرویس گیرنده بتواند جزیی از اینترنت به حساب آید و علاوه بر دسترسی به اطلاعات قادر باشد اطلاعات را به اشتراک بگذارد باید به یک رایانه میزبان تبدیل شود. رایانه ها با استفاده از زبانهای ارتباطی مختلف یا پروتکلها که همان مجموعه مقررات و توافق ها برای تبادل داده بین اجزای سختافزاری و نرمافزاری در یک شبکه ارتباطی است قادرند این اطلاعات را مبادله کنند. از مهمترین پروتکلی که در اینترنت استفاده میشود پروتکل وب www میباشد که به عنوان پروتکل http* شناخته می شود. از این طریق می توان مطالبی را که شامل متن، نقاشی مترک، صدا، تصویر و غیره که در صفحات وب قرار دارند مبادله نمود.

در حقیقت، صفحات وب شامل دستورات HTML یا زبان مورد استفاده در وب برای تعیین ساختار و محتویات صفحات وب و چگونگی ارتباط این صفحات با یکدیگر میباشد. چندین صفحه وب مرتبط با هم تشکیل یک سایت وب را می دهند. به عبارتی سایت وب محلی از اینترنت برای نگهداری صفحات وب خاص میباشد. اولین صفحه وب در سایت وب، صفحه خانگی نام دارد که حاوی اطلاعات سایت، نحوه اتصال به صفحات دیگر و چگونگی دسترسی به اطلاعات مرتبط با موضوع سایت می باشد. صفحات وب محل نگهداری اطلاعات در www میباشد. از خصوصیات صفحات وب آن است دستیابی به منابع علمی که کاربر به محض ورود به یک صفحه، همزمان می تواند به چندین صفحه دیگر نیز منتقل شود و از محتویات آن آگاه گردد. همچنین می تواند اطلاعات موجود در هر یک از صفحات وب را به رایانه خود منتقل نماید. علاوه بر این، هر یک از صفحات وب می تواند حاوی اطلاعات مختلف متن نوشته، نقاشی متحرک، صدا، تصویر و غیره باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.