دانلود مقاله بررسی تاثیر مصرف سرکه سیب بر پروفایل لیپیدی خون و شاخص های تن سنجی در بیماران دیابتی نوع ۲ مبتلا به دیس لیپیدمی: یک کارآزمایی بالینی

0

مقاله بررسی تاثیر مصرف سرکه سیب بر پروفایل لیپیدی خون و شاخص های تن سنجی در بیماران دیابتی نوع ۲ مبتلا به دیس لیپیدمی: یک کارآزمایی بالینی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در آذر و دی ۱۳۹۳ در مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد از صفحه ۱۵۴۳ تا ۱۵۵۳ منتشر شده است.
نام: بررسی تاثیر مصرف سرکه سیب بر پروفایل لیپیدی خون و شاخص های تن سنجی در بیماران دیابتی نوع ۲ مبتلا به دیس لیپیدمی: یک کارآزمایی بالینی
این مقاله دارای ۱۱ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله سرکه سیب
مقاله پروفایل لیپیدی
مقاله دیابت نوع ۲
مقاله دیس لیپیدمی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: بشیری ریحانه
جناب آقای / سرکار خانم: قدیری اکرم
جناب آقای / سرکار خانم: حکمتی مقدم سیدحسین
جناب آقای / سرکار خانم: دهقانی علی
جناب آقای / سرکار خانم: نجارزاده آزاده

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
مقدمه: بیماری دیابت شایع ترین و مهمترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیکی می باشد که روز به روز بر شیوع آن در جوامع مختلف افزوده می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر سرکه سیب بر پروفایل لیپیدی و شاخص های تن سنجی در بیماران دیابتی نوع ۲ مبتلا به دیس لیپیدمی اجرا شد.
روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی، ۶۲ بیمار دیابتی نوع ۲ مبتلا به دیس لیپیدمی شرکت نمودند که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: ۱) گروه دریافت کننده سرکه سیب (۳۲ نفر) که روزانه ۴ قاشق غذاخوری سرکه سیب (۲۰ سی سی) مصرف می کردند و ۲) گروه کنترل (۳۰ نفر) که هیچ مداخله ای دریافت نمی کردند. در ابتدا و پایان هفته هشتم، دریافت غذایی، شاخص های تن سنجی و نیز پروفایل لیپیدی سرم در دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج: میانگین کلسترول در دو گروه پس از مداخله با یکدیگر متفاوت نبود. میانگین کلسترول در گروه آزمون قبل و پس از مداخله به ترتیب ۴۱٫۰۸±۱۸۰٫۰۶ و ۳۲٫۱۴±۱۷۷٫۹ میلی گرم بر دسی لیتر و در گروه کنترل قبل و پس از مداخله به ترتیب ۳۰٫۹۹±۱۷۳٫۸۳ و ۴۴٫۶± ۱۸۳٫۴۳میلی گرم بر دسی لیتر بود (p=0.12). میانگین تغییرات تری گلیسیرید و LDL نیز پس از مداخله بین گروه ها تفاوتی نداشت (p<0.05). همچنین در میانگین وزن، شاخص توده بدنی و اندازه دور کمر پس از مداخله نیز بین دو گروه تفاوتی مشاهده نگردید (p<0.05).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از عدم تاثیر سرکه سیب بر روی شاخص های تن سنجی و پروفایل لیپیدی در بیماران دیابتی نوع ۲ مبتلا به دیس لیپیدمی می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.