نیمی از کودکان در آسیای جنوب‌شرق هنوز در خواندن عقب‌مانده‌اند؛ ریاضیات به‌صورت جزئی بهبود یافته است

0

یونیسف و دبیرخانه SEAMEO به‌طور فوری فراخوان می‌کنند تا سرمایه‌گذاری قوی‌تری در سواد پایه و مهارت‌های عددی انجام شود؛ زیرا شواهد جدید نشان می‌دهد کودکان محروم همچنان پشت سر می‌مانند

دانش‌آموزان در سالن غذاخوری مدرسه نشسته‌اند
UNICEF/UNI854078/Htet

بانکاک، ۴ دسامبر ۲۰۲۵ – آسیای جنوب‌شرق همچنان با بحران یادگیری مواجه است؛ بر اساس نتایج جدید گزارش منطقه‌ای معیارهای یادگیری اولیه آسیای جنوب‌شرق (SEA‑PLM) ۲۰۲۴، نیمی از کودکان مقطع پنجم به سطح خواندن مورد انتظار نرسیده‌اند. این گزارش که شش کشور را در بر می‌گیرد، اولین نمای پس از کووید از وضعیت یادگیری کودکان در این منطقه را ارائه می‌دهد. 

علیرغم سال‌ها تعطیلی مدارس ناشی از کووید که تقریباً ۷۰ میلیون کودک در آسیای جنوب‌شرق تحت تأثیر قرار داد و سایر اختلالات نظیر بلایای آب‌وهوایی، نتایج جدید نشان می‌دهد توانایی خواندن کودکان به‌صورت عمده نسبت به سال ۲۰۱۹ تغییر چندانی نیافته است، در حالی که مهارت‌های ریاضی بهبود جزئی‌ای داشته‌اند. با این حال، پیشرفت کلی متوقف شده و کودکان با پیش‌زمینه‌های اجتماعی‑اقتصادی، زبانی و جغرافیایی نامساعد همچنان نسبت به همسالان خود عقب‌مانده‌اند. 

«بسیاری از کودکان در منطقه‌ی ما هنوز پشت سر می‌مانند و قادر به خواندن یا شمارش در سطح مورد نیاز برای پیشرفت نیستند»، گفت جون کونگی، مدیر منطقه‌ای یونیسف برای شرق آسیا و اقیانوس‌ها. «بدون مهارت‌های بنیادی سواد و ریاضیات، کودکان نمی‌توانند به سطوح بالاتر آموزشی پیشرفت کنند و در نهایت به کار معنادار و آینده‌ای شرافتمندانه و پر از انتخاب دست یابند. وقتی کودکان عقب می‌مانند، کل جوامع و اقتصادها دچار زیان می‌شوند.» 

ارزیابی نتایج یادگیری کودکانی که در مقطع پنجم در شش کشور – کامبوج، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین و ویتنام – مشغول به تحصیل هستند، را اندازه‌گیری کرد. داده‌ها پیشرفت‌های متفاوتی را نشان می‌دهند: مهارت‌های خواندن ثابت مانده‌اند و از سال ۲۰۱۹ تغییری نکرده‌اند، در حالی که مهارت‌های ریاضی در این منطقه بهبود یافته‌اند. با این حال، ۱۹٪ از دانش‌آموزان مقطع پنجم همچنان فقط مهارت‌های ریاضی معادل مقطع سوم را دارند. 

«مهارت‌های بنیادی، ستون فقرات آینده هر کودک هستند. همان‌طور که شواهد همچنان نابرابری‌های مداوم در سرتاسر منطقه ما را روشن می‌کند، تضمین این‌که هر کودک بتواند به‌صورت کامل بخواند و ریاضیات پایه‌ای را انجام دهد، باید به‌عنوان یک اولویت سیاست‌گذاری منطقه‌ای برای آسیای جنوب‌شرق باقی بماند»، گفت داتوک دکتر حبیبه عبدالرشیم، مدیر دبیرخانه SEAMEO. «شواهد SEA‑PLM بینش‌های حیاتی را برای کشورها فراهم می‌آورد تا شکاف‌های یادگیری را زودتر شناسایی کنند، عوامل ایجادکننده آن‌ها را درک نمایند و در جایی که بیشترین ضرورت وجود دارد اقدام کنند». 

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که شکاف‌های یادگیری همچنان بازتابی از تقسیمات اجتماعی و اقتصادی هستند. نکات برجستهٔ منطقه‌ای عبارتند از: 

  • کودکان از پایین‌ترین طبقات اجتماعی‑اقتصادی نسبت به همتایان مالی‌قوی‌تر خود، عملکرد به‌مراتب ضعیف‌تری نشان می‌دهند.
  • کودکانی که در منزل زبان آموزشی را استفاده نمی‌کنند، در هر دو مهارت خواندن و ریاضیات سطوح پیشرفت کمتری دارند.
  • دانش‌آموزان روستایی به‌صورت مداوم نسبت به همتایان شهری خود عقب مانده‌اند.
  • در هر کشوری، دختران در مهارت خواندن نسبت به پسران پیشی می‌گیرند و این اختلاف در برخی زمینه‌ها افزایش یافته است.
  • در ریاضیات، عملکرد بین پسران و دختران تعادل بیشتری دارد و اختلافات حداقلی است. 

«درآمد خانوادگی، جنسیت یا زبانی که کودک در منزل صحبت می‌کند، هرگز نباید حق آموزش او را تعیین کند»، افزود خانم کونگی. «یونیسف از دولت‌ها می‌خواهد که یادگیری بنیادی را با سرمایه‌گذاری در آموزش پیش‌دبستانی، برنامه‌های جبران برای کودکانی که عقب افتاده‌اند، و تضمین ایمنی، شمول‌پذیری و دسترسی به یادگیری دیجیتال برای هر کودک، در اولویت قرار دهند».  

به‌پاسخ این فراخوان، داتوک دکتر حبیبه تأکید کرد که «رسیدگی به مقیاس و فوریت بحران یادگیری، نیازمند تعهد سیاسی نوین از سطوح عالی حاکمیتی است. فقط با رهبری قطعی و تعهد جامع دولت می‌توان یادگیری بنیادی را به‌عنوان یک اولویت مستمر حفظ کرد و دستاوردهای پایدار برای هر کودک در منطقه به‌دست آورد». 

### 
 

برای اطلاعات بیشتر درباره SEA‑PLM، به SEA‑PLM مراجعه کنید 

گزارش کامل را اینجا بخوانید.

درباره SEA‑PLM

برنامه SEA‑PLM توسط یونیسف و دبیرخانه SEAMEO مدیریت می‌شود و توسط وزارت‌خانه‌های آموزش در کشورهای شرکت‌کننده اجرا می‌گردد. پشتیبانی فنی توسط ACER فراهم شده و تخصص‌های اضافی از KEDI، KICE، TEN SEA‑PLM و cApStAn ارائه شده است. این برنامه از حمایت مالی دبیرخانه آسه‌آن، جمهوری کره (از طریق AKCF)، UK‑FCDO (از طریق ASEAN‑UK SAGE) و حامیان یونیسف، همچنین پشتیبانی فنی و مالی دفاتر ملی یونیسف قدردانی می‌کند.  

تماس‌های رسانه‌ای

Chiara Frisone
متخصص ارتباطات
یونیسف شرق آسیا و اقیانوس‌ها
تلفن: +66 6269 25897
ایمیل: cfrisone@unicef.org

Eliane Luthi
رئیس منطقه‌ای حمایت و ارتباطات
یونیسف شرق آسیا و اقیانوس‌ها
تلفن: +66 654 154 874
ایمیل: eluthi@unicef.org

Rizky Ashar Murdiono
مسئول پروژه ارتباطات و مدیریت دانش
دفتر منطقه‌ای SEA‑PLM، دبیرخانه SEAMEO
ایمیل: secretariat@seaplm.org

درباره یونیسف

یونیسف به‌طور مستمر حقوق و رفاه هر کودک را ترویج می‌کند. همراه با شرکای خود، در ۱۹۰ کشور و سرزمین به‌کارگیری این تعهد را به عمل ملموس تبدیل می‌کنیم و با تمرکز ویژه بر رسیدن به کودکان بیش از حد آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین، به نفع تمام کودکان در سراسر جهان عمل می‌کنیم.

برای اطلاعات بیشتر درباره یونیسف شرق آسیا و اقیانوس‌ها و فعالیت‌های آن برای کودکان، به www.unicef.org/eap مراجعه کنید

یونیسف شرق آسیا و اقیانوس‌ها را در X، Facebook، Instagram و LinkedIn دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.